Klimator och Scania har utformat ett innovationsprojekt för autonom körning i alla väderförhållanden. Projektet innefattar implementation av Klimators lösningar som kommer att kombineras med LiDAR-sensorer. Resultaten från projektet skall förbättra räckvidd och precision i Klimators realtidsuppdaterande system. Ordervärdet är cirka 7 miljoner kronor och projektet löper över fyra år.
Syftet med projektet är att adressera existerande problem med att köra och styra ett tungt fordon under olika väderförhållande då väglaget utgör en central del i arbetet med att anpassa fordonets beteende för säker och effektiv framfart. För att möjliggöra detta kommer information från Klimators prediktiva och detektiva lösningar, Road Condition Data (RCD) och AHEAD, att implementeras var och en för sig samt som ett sammanslaget system. Dessutom ger projektet Klimator möjligheten att vidare utforska och förädla lösningen med information från LiDAR sensorer.
– Vi är givetvis oerhört glada och stolta över att ha fått förtroendet från en världsledande lastbilstillverare som Scania att tillsammans utveckla autonoma applikationer, vilket är ännu en bekräftelse på det värde och den intelligens som Klimators teknologi tillför fordonsindustrin. Detta projekt är därför en fantastisk möjlighet som ligger helt i linje med vår tekniska road map, säger Viktoria Bogren, ansvarig för affärsområdet Automotive hos Klimator i ett pressmeddelande.
Det svenska mjukvaruföretaget Klimator grundades 2001 av Torbjörn Gustafsson och Jörgen Bogren. Grundarna har en lång forskningsbakgrund inom tillämpad vägklimatologi vid Göteborgs universitet. Företagets teknologi baseras på över 30 års akademisk forskning om vägväder. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.
Om AHEAD
AHEAD är en patenterad sensorteknologi som i realtid analyserar väglag och friktion framför ett fordon i rörelse. Teknologin är ett resultat av över tio års forskning och utveckling inom väglagsklassificering. AHEAD ger fordonssystem information om rådande väglag vilket ökar funktionalitet och användning av avancerade förarstödssystem och självkörande teknologi.
Om Road Condition Data
Road Condition Data (RCD) är en Data-as-a-Service-plattform som aggregerar data från en mängd olika källor och bearbetar denna med avancerade klimatmodeller för att ge förädlad information om vägväder – både i realtid och i framtidsprognoser. Den högupplösta informationen uppges göra det möjligt för aktörer inom fordonsindustrin att öka tillgängligheten av avancerade förarstödssystem och självkörande teknologi.