Stockholmsföretaget Exeger, som i juni vann det prestigefyllda European Inventor Award i kategorin Små- och medelstora företag för sitt patent som vidareutvecklar en nanonsolcellsteknik, har ingått ett partnerskap med adidas Headphones. 2021 ser ut att kunna bli företagets kommersiella genombrottsår med avtal även med OSM Group.
Exegers patenterade teknik gör det möjligt att skriva ut solceller i en mängd ytskikt och kvalitéer som är så kraftfulla att de kan driva till exempel hemelektronik, även i inomhusbelysning. I juli tecknade företaget ett partnerskap med adidas Headphones om att på ett hållbart sätt strömförsörja deras hörlur RPT-02 SOL. Hörluren använder Exegers Powerfoyle, ett solcellsmaterialet som sömlöst integrerats i hörluraren och laddar den under alla ljusförhållanden, även inomhus.
– Detta partnerskap med adidas är en perfekt match för Exeger. De har länge legat i framkant när det gäller hållbarhet i detaljhandeln och nu leder vi tillsammans konsumentelektronikindustrin in i en framtid med självdrivna, medvetet hållbara produkter, säger Giovanni Fili, grundare och vd för Exeger.
Adidas RPT-02 SOL är en del av Zound Industries portföljvarumärken. Vid utformningen av dessa hörlurar har fokus varit att skapa en produkt med så mycket återvunnen plast som möjligt och en uppslukande musikupplevelse. De är byggda för att vara hållbara, och med Powerfoyle drivs de av ljusenergi. Resultatet är den första självdrivna hörluren för adidas med upp mot en oändlig speltid.
– Att ha Powerfoyle i denna produkt är kronan på en bred uppsättning kvaliteter för att göra den här produkten till en av de mest hållbara inom ljudindustrin. Vi använder så mycket återvunnen plast som möjligt och den är också utformad för att enkelt kunna återvinnas, men också för att klara ett långt liv under tuffa förhållanden, säger Gustaf Rosell, produkt- och innovationschef på Zound Industries.
2021 är enligt bolaget året för Exegers kommersiella genombrott efter över ett decennium av forskning och utveckling och adidas Headphones spås kunna hjälpa Exeger in på en större global marknad.
Partner med OSM Group
I juni meddelade Exeger att företaget samarbetar med OSM Group för att etablera integrationsprocessen för deras patenterade solcellsmaterial till en bredare grupp av konsumentelektronikprodukter.
I takt med att Exeger ökar sin produktion av Powerfoyle har OSM Group varit och kommer att fortsätta vara en viktig partner. OSM kommer att stödja Exegers kunders utsourcade produktion och utbyggnad av möjligheterna för hur solcellsmaterialet sömlöst integreras i konsumentelektronik, andra branschsegment och produktkategorier. OSM Group kommer att hjälpa Exegers kunder med konsumentstyrd design, produktutveckling, skalbar massproduktion och lösningar för hantering av supply chain.
Enligt Exeger har företaget under året initierat sitt kommersiella genombrott efter lanseringarna av två konsumentprodukter (en självladdande cykelhjälm tillsammans med POC och självdrivna hörlurar med Urbanista), och en investering på 38 miljoner dollar i maj som kommer att användas för att börja bygga sin andra fabrik i Stockholm och göra det möjligt för företaget att tiofaldiga tillverkningskapaciteten till 2023. Partnerskapet med OSM Group innebär att Exeger kan nå och betjäna ett bredare utbud av marknader och kunder tidigare och påskynda sitt mål om massanpassning av Powerfoyle -teknik.
– Exegers vision att beröra en miljard människors liv år 2030 kan bara nås genom partnerskap med starka, strategiska globala partners. OSM Group är en nyckelspelare inom konsumentelektronikindustrin och vi är glada över att få samarbeta med en så erfaren och innovativ ODM. Detta är av stor betydelse i vår säljstrategi och vi ser en naturlig accelererad tillväxt och räckvidd genom detta långsiktiga partnerskap. säger Giovanni Fili.
– Vi är ödmjuka iför att Exeger erkänner våra möjligheter och är mycket glada över vårt partnerskap med Exeger, vilket gör att vi kan stödja Exegers och våra kunder genom att använda vår unika expertis i att kombinera mjukvaror och elektronik till innovativa och spännande produkter, säger OSM Group vd Patrik Agren.