• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Scania testar självkörande lastbilar i Singapore

Scania testar självkörande lastbilar i Singapore

9 januari 2017 – Jonas Karlsson

Scania har fått i uppdrag att utforma vad företaget hävdar är världens första projekt för fullskaliga självkörande lastbilskonvojer. Projektet baseras på företagets egen avancerade teknik för så kallad platooning och kommer genomföras i Singapore, tillsammans med Toyota.

Lastbilarna kommer att transportera godscontainrar på allmän väg mellan två hamnterminaler i Singapore. Målet är köra konvojer med fyra lastbilar – där de tre lastbilarna efter ledarfordonet är självkörande. I uppdraget ingår också att automatisera lastning och lossning.

– Självkörande fordon och konvojkörning är hörnstenar i framtida hållbara transportsystem. Detta är ett utmärkt tillfälle att visa vår ledande ställning och teknik inom detta nya spännande område, säger Claes Erixon, forsknings- och utvecklingschef på Scania.

Projektet, som sträcker sig över flera år, organiseras av transportministeriet och hamnmyndigheten i Singapore (PSA Corporation) och även japanska Toyota medverkar i projektet.

Singapore är enligt Scania ledande i införandet av självkörande fordon och har tidigare testat tekniken för personbilar, taxi, nyttofordon och bussar. Försöken utvidgas nu till att omfatta tester av självkörande lastbilskonvojer som både kan ge stora bränslebesparingar och ökad trafiksäkerhet.

– Åkeriverksamhet är idag mycket personalintensiv. Eftersom det råder brist på förare kommer tekniken med självkörande lastbilar att ge möjlighet att öka produktiviteten inom både hamn- och åkerinäringen. Tekniken innebär även att förarna kan bredda sin kompetens genom nya roller som till exempel transportledare och -chef, säger Pang Kin Keong, ordförande för den kommitté som ansvarar för självkörande vägtransporter i Singapore (CARTS).

Eftersom fordonsflottan i Singapore närmar sig en miljon, ska initiativet möta det ökade resandet och de markbegränsningar som finns; 12 procent av Singapores totala yta används för vägar och infrastruktur för landtransporter. Dessutom står Singapore också inför en brist på förare. Regeringen där har därför etablerat Singapore som ett ”levande laboratorium” för nya fordonskoncept som kan öka produktivitet, trafiksäkerhet, optimera vägkapacitet och möjliggöra nya mobilitetskoncept.

Försöken med självkörande lastbilskonvojer i Singapore sker i två faser, där den första omfattar utformning, test och anpassning av tekniken till lokala förhållanden. Under denna fas kommer Scania och Toyota att utföra testerna i sina respektive forskningscentra i Sverige och Japan och därvid kunna dra nytta av redan pågående utvecklingsarbete. Den andra fasen utgörs av lokala tester och viss utveckling av tekniken i Singapore.

Arkiverad under: FoU Märkt med: Fordonselektronik, Test och försök

Translate SE-Nytt to your own language

Primärt sidofält

Aktuellt

SiTime släpper klockgenerator med MEMS-resonator

Smoltek utser Magnus Andersson till ny vd

Sivers ansluter sig till satellitkonsortium

Astor slutför investering i Dolprop Industries

Lisa Pettersson ny vd för Sigma Technology Development

Emerson och ELT samarbetar om stödsystem till finska försvaret

Joakim Westh tar över klubban i SSC

Advenica får utvecklingsorder på kryptoprodukter

Jonas Wærn ny vd för JonDeTech Sensors

Nya insikter om 2H-NbS₂ som supraledare

Footer

Aktuellt

SiTime släpper klockgenerator med MEMS-resonator

Smoltek utser Magnus Andersson till ny vd

Sivers ansluter sig till satellitkonsortium

Astor slutför investering i Dolprop Industries

TRANSLATE SE-Nytt

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2025 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in