Saab har fått en tilläggsbeställning från FMV för att säkerställa fortsatt drift och förmågehöjning av JAS39 Gripen C/D. Ordervärdet uppgår till 579 miljoner kronor och förra veckan rapporterade FMV att myndigheten mottagit den första leveransen av serieproducerade Gripen E.
Tilläggsbeställningen omfattar bland annat framtagning av nya utvecklings- och simuleringsmiljöer för Gripen C/D samt framtagning av nya stödsystem som ska underlätta harmoniseringen av Gripen C/D och Gripen E för den svenska kunden. Beställningen innefattar även kompletteringsbeställning av apparater och hårdvara.
– Uppgraderingen av Gripen C/D är ett viktigt steg för att bibehålla en hög operativ förmåga i den turbulenta omvärld vi lever i. Den är också betydande för att kunna ha Gripen C/D i drift bortom 2030, säger Lars Tossman, chef för Saabs affärsområde Aeronautics.
Leverans av det första serieproducerade JAS 39E
Fredagen den 6 oktober blev en milstolpe för JAS 39 E-systemet och för FMV. Då skedde leverans av det första serieproducerade JAS E-planet, som ska flygas i FMV:s regi. Tidigare har två JAS 39E levererats till FMV för användande i flygprovverksamheten, men då inom ramen för Saabs verksamhetstillstånd.
JAS 39E är något längre och bredare än sin föregångare, JAS 39 C/D samt har en ny och mer kraftfull motor. Den kan ta betydligt mer drivmedel, vilket ökar uthålligheten, och även mer vapenlast. Men den viktigaste skillnaden ligger i det taktiska systemet med radar, Infra Red Search and Track (IRST), elektroniskt motmedelssystem, länkar och vapen. Enligt FMV tas här stora steg i funktion och prestanda men också genom en stark utveckling av pilotens beslutsstöd, med bland annat en mycket större display i cockpit där allt knyts samman och skapar förutsättningar för att uppnå en snabbare så kallad OODA-loop, eller beslutscykel, än fienden.
Hittills har tre flygplan av typen JAS39E levererats till staten och de används i FMV:s utprovningsverksamhet. Från 2025 och framåt är planen att FMV ska leverera JAS 39E till Flygvapnet.