Det nystartade Trollhätte-företaget Chassis Autonomy har fått 2,5 miljoner euro i bidrag från EU:s program EIC Accelerator. Företaget, som utvecklar ett ”steer by wire”-system för autonoma fordon, har även ett löfte från EU om en investering på 4 miljoner euro i bolaget om det matchas upp med privat eller externt kapital. Bolaget har också tecknat ett LOI med Kongsberg Automotive.
Enligt Chassis Autonomy anses företagets innovation vara av strategisk vikt för att möjliggöra helautonoma fordon inom EU.
– Det känns som ett stort genombrott och är ett erkännande av vår ”Steer by wire”-teknik. Vi har blivit granskade i tre olika instanser av ledande experter inom EU. De har granskat vår teknik men också tittat på bolaget utifrån ett investerarperspektiv och potentiell samhällsnytta och arbetstillfällen som vi kan skapa inom Sverige och EU, säger Peter Johansson, vd och medgrundare av Chassis Autonomy.
För autonoma fordon ställs det höga krav på säkerhetskritiska system som styrning och bromsning. Vid motorfel eller andra allvarliga haverier säkerställer Chassis Autonomys teknik att fordonet kan hantera situationen, fortsätta köra och stanna på en säker plats. Bolaget uppger att man i dag är ensamma om en teknik som uppfyller EU:s nya lagkrav för autonoma fordon (Regulation 2022/1426/EU).
– Enligt EU:s nya lagkrav får fordonet inte stanna hur som helst om ett haveri inträffar. Systemet måste vara supersäkert och det måste finnas en back-up, på samma sätt som det gör på flygplan. Utan detta kan autonoma fordon aldrig köras på större vägar.
Rekryterar upp till 15 personer efter jul
Pengarna från EU ska Chassis Autonomy använda för produktutveckling och för att ta innovationen vidare till industrialiseringsfasen.
– Målet är produktionsstart år 2025 – 2026 så direkt efter jul kommer vi påbörja rekryteringen av 10–15 personer. Fokus blir på att hitta Project Engineers och Embedded Software Engineers, men även en Chief Financial Officer, säger Peter Johansson.
I beslutet från EU finns även en skriftlig förbindelse om att investera 4 miljoner euro i Chassis Autonomy under förutsättning att samma summa matchas av privat eller externt kapital.
– EU vill gå in som finansiär för att minska investeringsrisken för externa investerare speciellt i uppstartsfasen och för att värna om att vår innovation ska kunna färdigställas. Vårt arbete med att hitta externa finansiärer kommer påbörjas inom kort. EU:s satsning gör oss väl förberedda för att ha ett system framme för autonoma fordon enligt level 4 och 5 som möter EU:s nya lagkrav.
Snabb utveckling
Chassis Autonomy grundades 2021 och blev samma år antagna till inkubatorn vid Innovatum Science Park i Trollhättan där de nu får stöd. Under våren 2022 gick Immetric Invest in som första investerare och i augusti ingick bolaget ett samarbete med Kongsberg Automotive.
– Teamet bakom Chassis Autonomy har gjort en imponerande resa på bara 14 månader och deras teknik har verkligen potential att göra stor skillnad. Att de redan nu skapar upp till 15 arbetstillfällen i vår region känns fantastiskt kul, säger Eivind Vogel-Rödin, chef för Startupverksamheten vid Innovatum Science Park.
Avtal med Kongsberg Automotive
I augusti tecknade Chassis Autonomy en avsiktsförklaring (LOI) med den globala koncernen Kongsberg Automotive. Avtalet kan bana väg för ett potentiellt långsiktigt kommersiellt samarbete kring utveckling, tillverkning och försäljning av Chassis Autonomys teknik.
– Detta är bara första steget till ett flertal kommande avtal som kommer ge oss förutsättningar för fortsatt utveckling och tillväxt. Vårt mål är att bli ”möjliggöraren” för säkra autonoma fordon genom att eliminera de tekniska begränsningar som finns idag. Vårt unika steer by wiresäkerhetssystem kommer sätta standarden i framtiden, sa Peter Johansson då.
Ramverk för diskussioner om framtida samarbetet
Chassis Autonomy och Kongsberg Automotive ser stora möjligheter för ett ömsesidigt nyttjande av kompetens, kapacitet och faciliteter mellan parterna för det växande autonoma marknadssegmentet.
Avropsförklaringen som undertecknats utgör ett ramverk för kommande diskussioner om samarbetet och stödstrukturen mellan parterna. Diskussionerna förväntas inledas omedelbart. De framtida avtalen kommer därefter beskriva samarbetsstrukturen och det kan då även bli aktuellt att Kongsberg Automotive tar aktieandelar i Chassis Autonomy.
– Denna LOI är ett resultat av de diskussioner vi har haft med Kongsberg Automotive där vi har identifierat tydliga tekniska och kommersiella synergier. Detta samtidigt som att vi nu har framme nästa prototypserie CS1-steer-by-wire av vår styraktuator. Vi ser fram emot att samarbeta med teamet på Kongsberg Automotive för att i mer detalj utforska det framtida samarbetsformerna, sa Thomas Li, medgrundare och CTO på Chassis Autonomy.
Avknoppning från NEVS
Chassis Autonomy grundades 2021 och blev samma år antagna till inkubatorn vid Innovatum Science Park i Trollhättan där de nu får stöd. Under våren 2022 gick Immetric Invest in som första investerare.
– Sedan vår avknoppning från NEVS för mindre än ett år sedan och vårt bildande av Chassis Autonomy har det tagit rejäl fart och vi har på mycket kort tid lyckats få ett enormt intresse runt vår teknik för autonoma fordon. Vi har lyckats fylla ett kritiskt marknadsbehov, där vår teknik är state-of-the-art när man i ett autonomt fordon ska ersätta föraren och ratten, sa Peter Johansson.
SAE-nivåer för självkörning
Nivå 4: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter. Fordonet ska också klara av att stanna på ett säkert ställe.
Nivå 5: Fordonet klarar körningen på alla vägsträckor och under alla förhållanden.