• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Lanserar ny plattfom för ECU-virtualisering för fordon

Lanserar ny plattfom för ECU-virtualisering för fordon

26 april 2022 – Jonas Karlsson

Renesas Electronics lanserar idag en integrerad ECU-virtualiseringsplattform för fordon som gör det möjligt för designers att integrera flera applikationer i en enda ECU (Electronic Control Unit) som är säkert åtskilda från varandra för att undvika störningar. Plattformen inkluderar Renesas Automotive MCU:er tillsammans med RTA-HVR-programvara från ETAS.

Renesas lösningen gör det möjligt att börja använda nya elektriska-elektroniska (E/E)-arkitekturer med MCU-baserade zon-ECU som stöder flera logiska ECU:er på en fysisk ECU. Migrering till den nya plattformen maximerar äldre återanvändning med minimal utveckling för att dra nytta av vinster såsom lägre strömförbrukning och minskad kabelnätsvikt samt komplexitet i fordonet.

ECU-virtualiseringslösningsplattformen kombinerar Renesas RH850/U2x MCU:er tillsammans med ETAS RTA-HVR-mjukvara, en hypervisor designad för mikrostyrkretsar med stöd för hårdvaruvirtualisering. Den här plattformen tillhandahåller enligt Renesas en bruksfärdig demonstratormiljö som består av förkonfigurerad inbäddad programvara, verktyg och en interaktiv demonstratormiljö för RH850/U2x MCU:er, vilket låter fordonskunder utforska designval för utvecklingen av deras individuella Zone-ECU-projekt.

– Övergången till en zonarkitektur ökar designbördan genom att ändra de funktionella rolltilldelningarna mellan den centrala ECU:n och varje zon-ECU, säger Satoshi Yoshida, Senior Director, Automotive Digital Products Marketing Division på Renesas.

– Utöver den höga prestanda som tillhandahålls av RH850/U2x MCU, är jag övertygad om att denna nya ECU Virtualization Solution Platform kommer att ge våra kunder fördelen av enkel och snabb utveckling av avancerade system med inbyggda trygghets- och säkerhetsfunktioner.

– Tillsammans med Renesas kunde vi utnyttja HW-kapaciteten hos RH850/U2x MCU:er för att leverera en högpresterande, inbäddad hypervisor för fordonstillämpningar med låg overhead som kompletterar klassledande AUTOSAR OS-teknologier, säger Nigel Tracey, Vice President för Fordonsoperativsystem på ETAS.

RH850/U2x MCU:er, inklusive RH850/U2A och RH850/U2B, levererar en kostnadseffektiv och högpresterande lösning för nästa generations Zone-/Integration-ECU tack vare en rik uppsättning inbäddad hårdvara som realiserar integrationen av flera ASIL D-kompatibla mjukvarupartitioner. MCU:erna är speciellt designade för zonapplikationer som riktar in sig på minskat antal ECU-komponenter med minimala omkonstruktionskostnader. RH850/U2x MCU:er inkluderar funktioner som Hypervisor-hårdvarustöd, Quality-of-Service (endast RH850/U2B), trygghets- och säkerhetsfunktioner för att möjliggöra störningsfrihet och en högpresterande NoC (Network-on-Chip)-struktur och säkerställa ett korrekt realtidsbeteende för de individuella integrerade applikationerna.

ETAS RTA-HVR-mjukvara uppges fungera med funktionerna för maskinvaruvirtualisering i Renesas RH850U2x MCU:er. Det för att tillhandahålla en eller flera virtuella maskiner (VM). VM:er är separerade från varandra i både utrymme (med RH850U2x minnesskyddsenhet och skyddsfunktioner) och tid (med RTA-HVR VM-schemaläggare) för att uppfylla stränga trygghets- och säkerhetskrav för fordon. RTA-HVR tillhandahåller en verktygslåda för att bygga ett virtuellt enhetstillägg (VDE). Varje virtuell dator består av en eller flera virtuella CPU-kärnor, en delmängd av enhetens minnesutrymme och en samling kringutrustning.

RH850/U2x Zone-ECU Starter Kit

Det unika RH850/U2x Zone-ECU-startpaketet finns tillgängligt som en del av lösningen. Den nya satsen ger en ”färdig” konfiguration av RTA-HVR som visar olika VM-konfigurationer (enkelkärna, multikärniga och multi-VM per kärna). Gästmjukvarubilder tillhandahålls för var och en av de konfigurerade virtuella datorerna, inklusive bare metal och gästbilder som använder ETAS:s RTA-CAR Classic AUTOSAR-lösning. Den erbjuder exempel på virtuella enheter för perifer delning och virtuella nätverk mellan virtuella datorer (en ”virtuell CAN”).

Dessutom gör en PC-värdapplikation det möjligt för användare att observera och interagera med virtuella datorer under körning. PC-applikationen stöder många åtgärder inklusive:

  • Utlöser fel i systemet vid körning för att utforska VM-beteende under minnesbrott, tidsöverskridanden etc.Uppdatering av en virtuell dator medan de andra virtuella datorerna körs med hjälp av no-wait OTA-funktionerna i RH850/U2x.
  • Utforskar prestandaeffekten av alternativa VM-växlingsmekanismer
  • Gör det möjligt för utvecklare att se effekten av HW QoS-features

ECU Virtualization Software Platform, inklusive RH850/U2x Zone-ECU Starter Kit, är tillgänglig från Renesas från slutet av maj.

Arkiverad under: Elektronik Märkt med: Fordonselektronik, Fordonsindustrin

Translate SE-Nytt to your own language

Primärt sidofält

Aktuellt

Svenskt konsortium tar kontroll över Silex

Tobii säkrar design win med tyska Curly Cube

JonDeTech initierar utvecklingen av sammansatt sensor

Continental skapar organisation för egen halvledardesign

Telia bygger krisfordon för telekomsektorn

Th1ng försätts i konkurs

Tungviktare går in i SweGaNs styrelse

Nokia och Leonardo samarbetar kring kritisk infrastruktur

Rymdprofil tar plats i Forsways styrelse

Drönare och AI – verktyg i sälforskningen

Footer

Aktuellt

Svenskt konsortium tar kontroll över Silex

Tobii säkrar design win med tyska Curly Cube

JonDeTech initierar utvecklingen av sammansatt sensor

Continental skapar organisation för egen halvledardesign

TRANSLATE SE-Nytt

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2025 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in