• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Först med flygtrafikledning utan traditionellt torn

Först med flygtrafikledning utan traditionellt torn

19 december 2016 – Jonas Karlsson

Försvars- och säkerhetsföretaget Saabs och Luftfartsverkets (LFV) nyligen etablerade bolag, Saab Digital Air Traffic Solutions AB, har tecknat en avsiktsförklaring med Scandinavian Mountains Airport AB om att leverera fjärrstyrd flygtrafikledning. Parterna har för avsikt att teckna kontrakt under första kvartalet 2017.
remtra
Avsiktsförklaringen kring fjärrstyrd flygtrafikledning innebär att Scandinavian Mountains Airport AB blir först i världen att redan från start välja bort ett traditionellt flygledartorn vid byggnationen. Flygplatsen kommer att finnas i Rörbäcksnäs som ligger mellan Sälen i Sverige och Trysil i Norge.

– Vi kommer att ha en flexibilitet i leveransen av flygtrafikledningstjänsten som blir en tillgång för att möta trafikvolymerna över säsongerna. Det här är behovsstyrd flygtrafikledning på ett helt nytt sätt med stora fördelar, säger Brett Weihart, vd för Scandinavian Mountains Airport AB.

Saab och LFV har på senare år utvecklat konceptet fjärrstyrd flygtrafikledning (Remote Tower) och var först i världen med att få ett system godkänt för operativ drift när Örnsköldsviks flygplats började flygledas ifrån Remote Tower Centret i Sundsvall den 21 april 2015.

– Den här avsiktsförklaringen visar att framtidens flygplatser inte kommer att ha torn utan bestå av digitala lösningar. Det gör det möjligt för en flygplats att få flygtrafikledning vid de tidpunkter de har behov av det. Det betyder i sin tur att fler flygplatser kan göras tillgängliga och därmed bidra till en levande landsbygd, säger Johan Klintberg, vd för Saab Digital Air Traffic Solutions.

Enligt tidplan kommer de första flygplanen med resenärer att landa på Scandinavian Mountains Airport någon gång under hösten 2018.

Sedan tidigare har utöver Örnsköldsvik även flygplatserna i Sundsvall och Linköping ett system för trafikledning på distans.

Arkiverad under: Ekonomi Märkt med: Flygelektronik, Videoteknik

Translate SE-Nytt to your own language

Primärt sidofält

Aktuellt

AAC levererar sina första terminaler med laserkommunikation

SSC stärker banden till Japan och etablerar kontor i Tokyo

Thales och Kista Science samarbetar kring cyberstartups

Mildef får norsk rekordorder av Kongsberg

Finska The Qt Company lägger bud på IAR Systems

LiU och Norrköping Airport skapar testbädd för drönare

Gapwaves inleder produktion av ADAS-antenner till Valeo

Telekrigsbolaget Oscillion får order på drönarstörare

Skuldberg får Wolfspeed att ansöka om konkurs

Inission förvärvar litauiska branschkollegan Selteka

Footer

Aktuellt

AAC levererar sina första terminaler med laserkommunikation

SSC stärker banden till Japan och etablerar kontor i Tokyo

Thales och Kista Science samarbetar kring cyberstartups

Mildef får norsk rekordorder av Kongsberg

TRANSLATE SE-Nytt

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2025 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in