Linköpingsbaserade Zenterio AB har via två nyemissioner tagit in 80 miljoner kronor och förvärvat mjukvaruföretaget Systemagic AB som utvecklar IPTV-plattformar, interaktiva tv-tjänster, Ux och applikationer för video, musik och reklam.
Förvärvet är, tillsammans med förvärvet av 27M Group i september, en del av Zenterios strategiska expansion som genomförs i syfte att möta den ökade efterfrågan på företagets mjukvarulösning för interaktiv tv.
Kapitalanskaffningen bestod av en riktad emission av 2.666.667 nya stamaktier till vissa svenska och utländska investerare. Några av bolagets större aktieägare, däribland den största aktieägaren Scope, har också tecknat aktier i nyemissionen. Teckningskursen per stamaktie bestämdes genom en så kallad ”book building”-process till ett pris av 22,50 kronor per stamaktie. Syftet uppges vara att stärka Zenterios leveranskapacitet för att möta behoven hos sina kunder och partners.
– Vi har sett att en del av våra distributionskanaler ökar snabbare än vi kunnat förutse. Det gäller till exempel OEM-sidan och inom vissa kundsegment såsom IPTV-operatörer. För att kunna leverera i allt snabbare takt måste vi göra investeringar i vår kapacitet och förvärvet av Systemagic är en del av detta. Den kapitalanskaffning och våra förvärv kommer att säkra vår leveranskapacitet och vår fortsatta framgång framöver, säger Robin Rutili, ceo för Zenterio.
Systemagic, med kontor i Linköping och Stockholm, har sedan 2002 utvecklat IPTV-plattformar, interaktiva IPTV-tjänster och användargränssnitt i samarbete med Ericsson, Motorola/Arris, Spotify, Samsung, Altibox, Comhem och andra. Förvärvet utökar Zenterios utvecklingsverksamhet i Linköping med cirka 30 systemutvecklare och det totala antalet anställda kommer att uppgå till 180 personer. Genom förvärvet blir Systemagic ett dotterbolag till Zenterio och kommer att fortsätta att marknadsföra och leverera till externa kunder såväl som till Zenterio.
– Vi ser en stor efterfrågan från operatörerna inom interaktiva TV-tjänster och applikationer som de behöver för att skapa nya inkomstkällor och försöka erbjuda sina kunder en förbättrad tittarupplevelse. Med Systemagic kompetens inom interaktiva TV-tjänster kommer Zenterio att både stärka och bredda sitt erbjudande till operatörerna och samtidigt kan vi möta deras ökande efterfrågan, säger Robin Rutili i ett pressmeddelande.