Stockholmsföretaget Ferroamp meddelar att företaget inleder ett utvecklingsprojekt tillsammans med bland andra Polestar och CTEK, för utveckling av Vehicle-to-Everything (V2X) baserat på Ferroamps teknikplattform.
Vehicle-to-Grid (V2G) och Vehicle-to-Home (V2H), eller mer generellt Vehicle-to-Everything (V2X), är bland annat tänkt att möjliggöra för parkerade bilar att bidra med sin batterikapacitet för exempelvis minskning av effekttoppar, reservkraft vid strömavbrott eller stödtjänster för elnätet.
– Hittills har laddning av elbilar setts som en utmaning som ytterligare riskerar att öka effektbristen i våra stora städer eller lokalt i våra fastigheter. Smart laddning och smarta styrsystem kan delvis hantera dessa utmaningar, men med de olika applikationer som V2X medger, blir elbilen istället en viktig del av lösningen. En flotta av elfordon kan minska fastigheters effektbehov, elbilsägare kan få en intäkt genom att låta bilens batteri leverera stödtjänster till elnätet, villaägaren kan få reservkraft från bilen vid strömavbrott och många andra spännande tillämpningar, säger Björn Jernström, teknikchef på Ferroamp i ett pressmeddelande.
Ferroamps spetskompetens och patenterade teknologi är central i projektet, som syftar till att etablera tvåvägskommunikation och skapa säkra energiflöden mellan fordon, fastigheter, lokal energiproduktion och elnätet.
Konkret innebär det att Ferroamps DC/DC-laddlösning vidareutvecklas till en kompakt dubbelriktad laddare med en flexibilitet som stödjer en mängd olika tillämpningar och framtida affärsmodeller för V2X. En viktig del är integrationen till EnergyHub-systemet som ger fastighetsägaren en helhetsbild och ett ägarskap av fastighetens totala effektbehov inkluderande all belastning, solceller, stationärt energilager och elbilar med V2X funktion.
– Att driva den här utvecklingssatsningen tillsammans med en svensk elbilstillverkare som befinner sig i teknikens absoluta framkant känns extra roligt och relevant. Vi bygger dessutom vidare på det samarbete vi sedan tidigare etablerat med CTEK, säger Björn Jernström.
I det treåriga utvecklingsprojektet ingår Göteborg Energi och Chalmers tekniska högskola för forskning av systempåverkan, utveckling av styralgoritmer och affärsmodeller kopplade till V2X. Projektet har en total budget på 30 miljoner kronor och finansieras av Energimyndigheten och de deltagande företagen Ferroamp, Polestar, CTEK, Göteborg Energi och Chalmers.