I en pilotsatsning från bland annat Vinnova får fem nystartade svenska teknikbolag möjlighet att delta i ett affärsutvecklings- och valideringsprogram i Silicon Valley.
Under fyra veckor får entreprenörerna hjälp med att utveckla sin affärsstrategi och chansen att möta potentiella kunder, samarbetspartners och investerare. Programmet kallas TechINCubator, TINC, och är en pilotsatsning för att hjälpa svenska teknikbolag med internationella ambitioner att få rådgivning i världsklass. Satsningen är ett samarbete mellan Vinnova, Almi och Innovasjon Norge.
Bolagen som deltar får under fyra veckor – med start 20 oktober – chansen att möta potentiella kunder, samarbetspartners och investerare. De får också hjälp med att utveckla affärsstrategin och formulera tydliga budskap.
– Genom TINC får entreprenörerna tillgång till kvalitetssäkrade mentorer och företagskontakter i Silicon Valley. Det är fyra intensiva veckor som ger resultat på ett sätt som är omöjligt att åstadkomma på hemmaplan, säger Anne Lidgard, som arbetar i Silicon Valley för Vinnova.
Företagen som valts ut bedöms ha affärsidéer med potential att nå en global marknad. Ett annat krav har varit att de är verksamma inom områden där kompetensen och nätverken i Silicon Valley har hög relevans, så att de kan dra nytta av vistelsen. På plats kommer företagen att få disponera kontorsplatser i Innovation House, i centrala Palo Alto.
Följande fem företag har valts ut att delta:
ShoutlyAB, Stockholm
Kontakt: Henrik Wästlund, 070-888 00 30
Scandinavian Technical Solutions AB, Stockholm
Kontakt: Dan Karlsson, 070-619 13 11
arifiQ Development, Östersund
Kontakt: Ewa Rosén, 070-686 91 30
Amagicom AB, Göteborg
Kontakt: Fredrik Strömberg, 073-045 55 00
Artists of Technology AB, Malmö
Kontakt: Alexander Zinnert, 070-868 55 45