Det svenska bränslecellsföretaget PowerCell Sweden AB har tillsammans med Volvo och ett internationellt konsortium ansökt om EU-stöd genom programmet ”Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking” för utveckling av ett system baserat på bränslecellsstacken PowerCell S3 för integrering och testning i personbilar. Ansökan har enligt företaget blivit positivt utvärderat och deltagarna i projektet har nu inbjudits till kontraktsförberedelser.
Målet med projektet är att utveckla avancerade komponenter till bränslecellssystem för fordon, i syfte att förbättra effektivitet, tillförlitlighet och att minska kostnaderna.
PowerCell kommer att utveckla ett komplett och konkurrenskraftigt bränslecellssystem som bygger på företagets bränslecellsstack PowerCell S3 (skalbar mellan 20-100kW) och kringkomponenter utvecklade av andra projektpartners. Volvo Car Group kommer sedan att integrera och testa systemet i en av sina personbilar.
– Det här är ett oerhört spännande projekt och vi ser med stor tillförsikt fram emot att få starta samarbetet med övriga partners i konsortiet, för att tillsammans utveckla ett komplett och konkurrenskraftigt bränslecellssystem. Intresset för PowerCells bränsleceller ökar inom fordonsindustrin, en industri som söker lösningar som är rena, hållbara och kompatibla med de ständigt strängare miljölagstiftningarna, säger Per Ekdunge, vice vd och teknikchef för PowerCell Sweden AB.
PowerCell S3 är utformad för att använda ren vätgas som bränsle och är mycket kompakt och designad för att uppfylla de tuffa kraven på fordonsapplikationer. Volvo Car Group och PowerCell bedriver även ett annat gemensamt projekt där bränslecellsstacken PowerCell S2 testas som en räckviddsförlängare, REX (Range Extender), för elbilar.
Kontraktssignering från EU-myndigheten förväntas i december 2016. EU-stödet genom programmet Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking är enligt Powercell strategiskt viktigt, men har en begränsad effekt på bolagets resultat.
Konsortiet består av följande europeiska bolag samt forskningsinstitut: PowerCell Sweden AB, Sverige; AB Volvo Car Group, Sverige; Fundacion Ayesa, Spanien; Brose Fahrzeugteile GmbH & Co. Kommanditgesellschaft, Tyskland; Kommanditgesellschaft Tyskland; AVL LIST GmbH, Österrike; Deutsches Zentrum Fuer Luft- und Raumfahrt EV, Tyskland; Universitat Politecnica de Catalunya, Spanien; Steinbeis-Europa-Zentrum, Tyskland samt Celeroton AG, Schweiz.