• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Powercell i kontraktsförberedelser med EU för bränslecell i fordon

Powercell i kontraktsförberedelser med EU för bränslecell i fordon

11 oktober 2016 – Jonas Karlsson

Det svenska bränslecellsföretaget PowerCell Sweden AB har tillsammans med Volvo och ett internationellt konsortium ansökt om EU-stöd genom programmet ”Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking” för utveckling av ett system baserat på bränslecellsstacken PowerCell S3 för integrering och testning i personbilar. Ansökan har enligt företaget blivit positivt utvärderat och deltagarna i projektet har nu inbjudits till kontraktsförberedelser.


Målet med projektet är att utveckla avancerade komponenter till bränslecellssystem för fordon, i syfte att förbättra effektivitet, tillförlitlighet och att minska kostnaderna.

PowerCell kommer att utveckla ett komplett och konkurrenskraftigt bränslecellssystem som bygger på företagets bränslecellsstack PowerCell S3 (skalbar mellan 20-100kW) och kringkomponenter utvecklade av andra projektpartners. Volvo Car Group kommer sedan att integrera och testa systemet i en av sina personbilar.

– Det här är ett oerhört spännande projekt och vi ser med stor tillförsikt fram emot att få starta samarbetet med övriga partners i konsortiet, för att tillsammans utveckla ett komplett och konkurrenskraftigt bränslecellssystem. Intresset för PowerCells bränsleceller ökar inom fordonsindustrin, en industri som söker lösningar som är rena, hållbara och kompatibla med de ständigt strängare miljölagstiftningarna, säger Per Ekdunge, vice vd och teknikchef för PowerCell Sweden AB.

PowerCell S3 är utformad för att använda ren vätgas som bränsle och är mycket kompakt och designad för att uppfylla de tuffa kraven på fordonsapplikationer. Volvo Car Group och PowerCell bedriver även ett annat gemensamt projekt där bränslecellsstacken PowerCell S2 testas som en räckviddsförlängare, REX (Range Extender), för elbilar.

Kontraktssignering från EU-myndigheten förväntas i december 2016. EU-stödet genom programmet Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking är enligt Powercell strategiskt viktigt, men har en begränsad effekt på bolagets resultat.

Konsortiet består av följande europeiska bolag samt forskningsinstitut: PowerCell Sweden AB, Sverige; AB Volvo Car Group, Sverige; Fundacion Ayesa, Spanien; Brose Fahrzeugteile GmbH & Co. Kommanditgesellschaft, Tyskland; Kommanditgesellschaft Tyskland; AVL LIST GmbH, Österrike; Deutsches Zentrum Fuer Luft- und Raumfahrt EV, Tyskland; Universitat Politecnica de Catalunya, Spanien; Steinbeis-Europa-Zentrum, Tyskland samt Celeroton AG, Schweiz.

Arkiverad under: Ekonomi Märkt med: Fordonselektronik, Kraftelektronik

Translate SE-Nytt to your own language

Primärt sidofält

Aktuellt

SiTime släpper klockgenerator med MEMS-resonator

Smoltek utser Magnus Andersson till ny vd

Sivers ansluter sig till satellitkonsortium

Astor slutför investering i Dolprop Industries

Lisa Pettersson ny vd för Sigma Technology Development

Emerson och ELT samarbetar om stödsystem till finska försvaret

Joakim Westh tar över klubban i SSC

Advenica får utvecklingsorder på kryptoprodukter

Jonas Wærn ny vd för JonDeTech Sensors

Nya insikter om 2H-NbS₂ som supraledare

Footer

Aktuellt

SiTime släpper klockgenerator med MEMS-resonator

Smoltek utser Magnus Andersson till ny vd

Sivers ansluter sig till satellitkonsortium

Astor slutför investering i Dolprop Industries

TRANSLATE SE-Nytt

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2025 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in