Det blev Team Halmstad, med sex masterstudenter från Högskolan i Halmstad (HH), som vann tävlingen Grand Cooperative Driving Challenge 2016 (GCDC2016). I tävlingen, som gick av stapeln i Nederländerna, gjordes en vanlig bil om till att dels kunna vara självkörande, dels kunna samverka och kommunicera med andra fordon.
Team Halmstads laguppställning: Viktor Frimodig, Oscar Uddman Jansson, Jérôme Detournay, Thomas Rosenstatter, Golam Shahanoor, universitetslektor Wojciech Mostowski, Victor Díez Rodrìgues och Maytheewat Aramrattana.
Foto: GCDC2016, TNO
GCDC 2016 avgjordes i helgen. Och det blev Team Halmstad som avgick med segern. Konkurrensen var enligt Högskolan i Halmstad hård. Totalt deltog tio lag, varav fem från Sverige.
Under GCDC måste de olika lagen samarbeta med varandra för att kunna genomföra tävlingen. Fordonen kommunicerar med varandra och med olika sensorer utmed vägen, och varje lags fordon fyller en viss funktion. Det handlar om att göra bilen självkörande samt just att få den att kommunicera.
De tävlande genomförde två moment, dels att köra där två filer går ihop till en genom blixtlåsprincipen, in i ett så kallat fordonståg, dels att anpassa hastigheten för att skapa ett jämt flöde i en vägkorsning.
Volvo sponsrade Team Halmstad med en ny bil. TASS International bidrog med PreScan, en mjukvaruplattform för att simulera trafik och testa automatiserade körapplikationer. Andra som stöttat laget är Viktoria Swedish ICT, Fengco och Safer. GCDC är en av höjdpunkterna i I-GAME-projektet, ett europeiskt forskningsprojekt, som stöds av EU-kommissionen, där nästa steg mot den kooperativa automatiseringen av fordon skall tas.