Fordonsäkerhetsföretaget Autoliv rapporterar för det första kvartalet 2016 en försäljning på 2430 miljoner dollar. Den organiska försäljningstillväxten för kvartalet ökade med närmare 15 procent. Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 9,1 procent (Ej U.S. GAAP).
Förväntan vid kvartalets början var en organisk försäljningstillväxt på ”mer än 10 procent” och en justerad rörelsemarginal på ”runt 8,5 procent”. Anledningen till att försäljningsökningen blev högre än förväntat var en stark försäljning i de flesta regioner.
Under det andra kvartalet 2016 förväntas den organiska tillväxten öka med runt 10 procent och den justerade rörelsemarginalen förväntas bli runt 8,5 procent. Indikationen för helåret är nu för en organisk försäljningstillväxt på mer än 7 procent och en justerad rörelsemarginal på mer än 9 procent. Förväntningarna för både andra kvartalet och helåret 2016 innefattar det nya samriskbolaget med Nissin Kogyo – Autoliv-Nissin Brake Systems (ANBS), skriver företaget i ett pressmeddelande