Elbussar som laddas automatiskt vid hållplatserna finns bland annat i Göteborg. För att få ut tekniken i större skala behövs en del grundläggande tekniska överenskommelser. Det behövs med andra ord en standard – och den är nu på väg, enligt SEK Svensk Elstandard.
Nu börjar arbetet med en internationella standard för de grundläggande egenskaperna hos system för automatisk laddning av tunga fordon, till exempel elbussar eller elektriska lastbilar för varudistribution. Automatisk laddning vid korta stopp är ett värdefullt komplement till traditionell laddning med sladd.
Projektet gäller laddning med likström och bland de föreslagna avsnitten i standarden märks kommunikation, skydd mot elchock, fysiskt gränssnitt och skydd mot överlast och kortslutning. Arbetet sker inom den internationella standardiseringsorganisationen IEC, men resultatet är också tänkt att antas som europeisk standard, vilket bl a ger den större tyngd vid offentlig upphandling. Arbetet stöds också av EU-kommissionen och EU-parlamentet, som ser den planerade standarden som ett stöd för en växande europeisk infrastruktur för alternativa bränslen. Dit alltså el räknas.
Svenska företag, organisationer och myndigheter som vill bidra med idéer och kunskap deltar genom den tekniska kommittén SEK TK 69, Elbilsdrift, inom SEK Svensk Elstandard. Läs mer om SEK TK 69 här. SEK är den svenska standardiseringsorganisationen på elområdet och är medlem i IEC sedan 1907.