Gapwaves har startat serieproduktion av vågledarantenner till det franska ADAS-företaget Valeo vid företagets produktionsanläggning i Göteborg. Antennen är avsedd för Valeos nya fordonsradar för applikationer inom avancerade förarstödsystem (ADAS) och är baserad på Gapwaves patenterade Multi-Layer Waveguide-teknik.
Produktionsstarten (SOP) började förra veckan. Den första serieleveransen till Valeo gjordes den 1 juli. Produktionen kommer sedan att överföras till Gapwaves produktionspartner Frencken Group i Kina för fullskalig, automatiserad serieproduktion under Gapwaves ledning.
Produktionsanläggningen i Göteborg invigdes i november 2024. Där utvecklas, testas och valideras Gapwaves skalbara produktionsprocesser för att sedan överföras till produktionspartners världen över för högvolymsproduktion. Anläggningen representerar också ett avgörande steg mot att bli en certifierad leverantör av vågledarantenner till fordonsindustrin enligt kvalitetsledningssystemet IATF 16949.
– Detta är en mycket viktig milstolpe för Gapwaves. Vår nya pilotlinje i Göteborg har varit avgörande för oss för att kunna upprätthålla så korta ledtider från utvecklingen av den nya antennen hela vägen till produktion, samtidigt som vi bibehåller högsta kvalitet och visar att vi uppfyller kraven enligt fordonsindustrins höga standarder. Under det senaste året har Gapwaves tagit många viktiga steg i vår kommersialiseringsresa, och att ha produktionen igång för Valeo, en världsledare inom ADAS-system, är ett starkt bevis på Gapwaves positionering, säger Gapwaves vd Jonas Ehinger i ett pressmeddelande.
Gapwaves spår att cirka 435 000 antenner baserade på företagets teknik kommer att produceras år 2025 och att den siffran kommer att öka till cirka 4 500 000 år 2026. Det kan jämföras med de totalt 60 000 antennerna som producerades mellan 2011 och 2023.
År 2025 uppskattas det att cirka 435 000 antenner baserade på Gapwaves teknik kommer att produceras, och år 2026 förväntas den siffran nå cirka 4 500 000. Detta kan jämföras med totalt 60 000 antenner som producerades mellan 2011 och 2023.
Gapwaves, som har sitt ursprung i forskning som bedrivits vid Chalmers tekniska högskola och som grundades 2011, har i ett samarbete med Valeo sedan hösten 2024 utvecklat en ny antenn baserad på Gapwaves patenterade Multi-Layer Waveguide-teknik (MLW). Antennen är avsedd för Valeos nya fordonsradar för tillämpningar inom ADAS och har enligt Gapwaves resulterat i en kostnadseffektiv radar med avsevärt ökad prestanda inom funktioner som dödvinkelvarning och korsande trafiklarm framför och bakom fordonet.