Det Göteborgsbaserade DMS-företaget Smart Eye har framgångsrikt slutfört Advanced Driver Distraction Warning (ADDW)-homologering* tillsammans med den spanska busstillverkaren Ayats.

Homologeringen utfördes i nära samarbete med ingenjörspartnern SistemasADAS och är enligt Smart Eye första gången en fordonstillverkare har erhållit regulatoriskt godkännande för Advanced Driver Distraction Warning (ADDW) med hjälp av Smart Eyes AIS-system.
I augusti 2024 uppdaterades AIS för att bättre hjälpa fordonstillverkarna att uppfylla Europeiska unionens ADDW-mandat (General Safety Regulation) (GSR). Genom att övervaka ögonrörelser, blickriktning och huvudposition kan AIS upptäcka förarens distraktion och hjälpa till att undvika farliga situationer på vägen.
Smart Eye har tidigare stöttat flera busstillverkare genom homologering av sitt AIS-system, vilket säkerställer överensstämmelse med GSR:s mandat för dåsighet och uppmärksamhet för förare (DDAW). Nu tar Smart Eye upp en annan kritisk trafiksäkerhetsfråga – förarens distraktion – som lyfter fram företagets bredare syn på fordonssäkerhet.
Den framgångsrika homologeringen överensstämmer med EU:s allmänna säkerhetsförordning (GSR), som kräver att alla nya fordon ska ha Advanced Driver Distraction Warning (ADDW)-system senast i juli 2026. Uppdraget syftar till att avsevärt förbättra trafiksäkerheten i hela Europa genom att ta itu med förarens distraktion, en ledande orsak till trafikolyckor.
För att utrusta Ayats flotta med AIS, samarbetade Smart Eye med SistemasADAS, en spansk ingenjörsfirma som specialiserat sig på avancerade förarassistanssystem. Homologeringen slutfördes efter utvärdering av IDIADA, ett ledande globalt test- och certifieringsföretag känt för bilsäkerhetsutvärderingar, inklusive regulatoriska bedömningar av avancerad förarassistansteknik.
– Denna certifiering är en viktig milstolpe för Smart Eye, men visar också hur snabbt branschen går framåt för att möta GSR-kraven för ADDW, säger Elsa Magner, Senior Project Manager, Applied AI Systems, på Smart Eye.
– Vi har konstruerat AIS specifikt för att ta itu med förarens distraktion, vilket är en av Europas mest pressande trafiksäkerhetsfrågor Att framgångsrikt uppnå denna tidiga homologering med Ayats visar att vi är helt klart på rätt väg.
– Denna ADDW-homologering visar hur vi på Ayats direkt adresserar de nya standarderna för både ADDW och alla de som ingår i GRSII, vilket gör våra fordon mer moderna och säkrare och håller oss i framkant på marknaden”, säger Pau Aguilera, homologeringsingenjör på Ayats.
*) Homologering är den term som används för hela fordonsgodkännandeprocessen. Godkännande är ett statligt utfärdat certifikat som tillåter en produkt att komma in på marknaden.