• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Förordning om förarlösa fordon skickas på remiss

Förordning om förarlösa fordon skickas på remiss

6 oktober 2023 – Jonas Karlsson

EU beslutade förra sommaren om regler för automatiserade fordon och det är därmed tillåtet att placera sådana på marknaden. För att underlätta att automatiserade fordon utvecklas och släpps ut på marknaden i Sverige föreslår regeringen att det införs svenska trafikregler som anger var fordonen får föras. Dessutom innebär förslaget också att den som aktiverar det automatiska körsystemet skall anses som förare av fordonet.

Bild: Devran Topallar från Pixabay

– Automatiserad körning har stor potential att lösa flera problem i vårt transportsystem. Självkörande fordon kan göra transporter effektivare och säkrare. Regeringen vill skapa regler som möjliggör en ordnad och säker introduktion av dessa fordon och jag är angelägen att få ta del av berörda aktörers synpunkter på detta förslag i denna remiss, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

I juli 2022 antogs en EU-förordning som innehåller tekniska krav för fordon som är helt automatiserade och som kan föras utan en förare på plats i fordonet. Självkörande fordon som uppfyller de tekniska kraven kan därmed sättas på marknaden. Hittills har inga sådana fordon typgodkänts i Sverige.

För att underlätta att automatiserade fordon utvecklas och sätts på marknaden i Sverige föreslår nu regeringen att det införs svenska trafikregler som anger var fordonen får köras. Enligt regeringen kan oklarheter i trafikreglerna också medföra att självkörande fordon inte kan lanseras på marknaden i Sverige och att utvecklingen avstannar.

Ett förslag till ny svensk förordning som hanterar detta skickas nu på remiss. Förordningen innebär att de typgodkända självkörande fordonen bara får framföras inom särskilt utpekade områden eller på särskilda rutter. Trafikverket, eller kommunen om kommunen är väghållare, får besluta om platser och rutter där dessa fordon får föras. Förordningsförslaget innebär också att det är den som aktiverar det automatiska körsystemet som ska anses som förare av fordonet. Därmed kan dilemmat med ”spårvagnsproblemet” (the trolley problem) som uppstår då ingen mänsklig förare av fordonet finns, åtminstone delvis vara hanterat avseende ansvarsutkrävning vid olyckor.

Den nya förordningen föreslås träda i kraft den 1 juli 2024.

Arkiverad under: Elektronik Märkt med: Autonoma system, Fordonselektronik, Fordonsindustrin

Translate SE-Nytt to your own language

Primärt sidofält

Aktuellt

Mjukvaruföretaget KPIT etablerar sig på Lindholmen

Scandinavian Astor Group investerar i försvarskoncern

Solceller i antimonsulfid skördar el i fönster

Saab öppnar ny anläggning i Göteborg

SiTime släpper klockgenerator med MEMS-resonator

Smoltek utser Magnus Andersson till ny vd

Sivers ansluter sig till satellitkonsortium

Astor slutför investering i Dolprop Industries

Lisa Pettersson ny vd för Sigma Technology Development

Emerson och ELT samarbetar om stödsystem till finska försvaret

Footer

Aktuellt

Mjukvaruföretaget KPIT etablerar sig på Lindholmen

Scandinavian Astor Group investerar i försvarskoncern

Solceller i antimonsulfid skördar el i fönster

Saab öppnar ny anläggning i Göteborg

TRANSLATE SE-Nytt

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2025 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in