Malmöföretaget Crunchfish och kroatiska SpectreXR har tecknat ett utvärderingsavtal för varandras mjukvaruprodukter som syftar till att skapa ett gemensamt erbjudande till AR/VR-marknaden. Crunchfishs XR Skeleton-produkter integrerade med OctoXR från SpectreXR gör det möjligt att på kort tid aktivera vilken AR/VR-enhet som helst med en kraftfull objektinteraktionslösning.
Crunchfishs XR Skeleton har framgångsrikt integrerats i SpectreXRs OctoXR-produkt för att visa upp gestinteraktion med virtuella objekt. En av de mest spännande sakerna med att använda händer i AR/VR är att göra det möjligt för användare att interagera med den virtuella världen som i verkligheten. Kärnan i detta är förmågan att ta tag i och manipulera objekt, vilket kräver både en robust handspårningsteknik samt interaktionskomponenter som möjliggör all dynamik och fysik bakom virtuella objekt. En gemensam lösning av Crunchfish och SpectreXR kommer att avsevärt minska tiden för att utveckla interaktiva AR/VR-programvarusystem och appar.
Crunchfish XR Skeleton tillhandahåller handspårningsfunktioner till AR/VR-enheter genom att analysera bildströmmen från kamerasensorerna och sedan spåra 21 punkter på varje hand med hög precision. Dessa 42 koordinater används sedan för att möjliggöra interaktion med virtuella objekt.
Det är mycket komplext att designa och utveckla virtuella objekt i AR/VR. Objekten visas i tre dimensioner och behöver även se ut och kännas lika realistiska som i verkligheten, vilket kräver avancerad mjukvara och mycket specifika färdigheter.
SpectreXR är specialister på att utveckla och skapa nya och innovativa lösningar över flera plattformar med hjälp av XR-teknik. Företagets ”flaggskeppsprodukt” OctoXR, inkluderar ett bibliotek av interaktionskomponenter som är modulära, komponerbara och skalbara, som kan integreras i befintliga arkitekturer eller köras fristående.
– Ett av våra viktigaste långsiktiga mål har alltid varit att föra in OctoXR i AR-teknik och när Crunchfish introducerade sitt XR Skeleton visste vi att denna integration är ett stort steg mot det. Att föra in handinteraktioner i AR är en viktig milstolpe och vi är glada att det kommer att tillföra extra värde till våra nuvarande och framtida användare och projekt, säger Ivan Rajkovic, vd på SpectreXR.
– Jag var mycket imponerad av hur snabbt XR Skeleton kunde integreras i OctoXR och få en fungerande demo. Kombinationen av Crunchfishs XR Skeleton och OctoXR möjliggör en kraftfull lösning som kan förkorta tiden till marknaden för många av våra kunder , säger Joakim Nydemark, vd på Crunchfish Gesture Interaction.