Stockholmsföretaget Railway Metrics and Dynamics AB har lämnat in en patentansökan som avser ett nytt sätt att övervaka tåg och järnvägsinfrastruktur, särskilt övervakning av strömavtagare och kontaktledningar.
Ett återkommande problem för tågtrafiken är slitna strömavtagare som kan gripa tag i kontaktledningen och slita ner den, vilket orsakar långa avbrott i tågtrafiken. Kontaktledningar slits också över tid och kräver regelbundet underhåll.
– En utmaning är att förstå när det är dags för underhåll och patentansökan tillhandahåller bättre metoder för att identifiera strömavtagarens och kontaktledningens status så att underhåll kan utföras i tid, säger Jan Lindqvist, vd för Railway Metrics and Dynamics AB.
Patentet kan enkelt förklaras som hur radarenheter och accelerometrar kan användas för att mäta olika parametrar mellan kontaktledning och en så kallad pantograf (en släpkontakt som överför drivström) och på så sätt leverera in nya typer av data till Railway Metrics and Dynamics plattform för övervakning och förvaltning av tillgångar.
Railway Metrics and Dynamics AB är ett svenskt IT-bolag som utvecklar och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Plattformen består av ett moln- och realtidsbaserat system med patenterad teknik, baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens, för förvaltning av tillgångar (så kallad ’asset management’). Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men företagets system kan också användas inom övriga transport- och infrastrukturmarknader.