Att tyngre fordon för långväga transporter har fördelar när de drivs av vätgas i stället för el från batterier är det många som anser. Men Bosch menar att vätgas är att föredra vid längre transportsträckor även för mindre och lättare nyttofordon. Bosch testar för närvarande två skåpbilar utrustade med företagets egna komponenter i bränslecellssystemet.
Ju längre resa och tyngre fordon, desto snabbare når ett elektriskt fordon med batteriförsörjd drivlina sina gränser. Och det är här bränslecellens styrkor spelar in. Bosch har nu utrustat två skåpbilar med den här tekniken och börjat testköra dessa på vanliga vägar.
– Bränslecellen möjliggör långa räckvidder och korta tankningstider, vilket gör långa resor mer ekonomiska, säger Dr. Markus Heyn, styrelseledamot i Bosch och ordförande för affärssektorn Mobility Solutions.
– Med de två bränslecellsbilarna utökar vi vår förståelse av systemet och visar att bränslecellen också kan vara en lämplig drivlösning för lätta nyttofordon. Partner i projektet är ABT eLine GmbH, som designade och konverterade fordonen tillsammans med Bosch Engineering GmbH.
Till stor del Bosch-komponenter
Utvecklarna kunde nästan genomgående använda Bosch-komponenter för bränslecellssystemet. De använder en bränslecellssats som omfattar stacken, en anodförsörjningsmodul inklusive vätgasinjektor och återcirkulationsfläkt, elektronisk styrenhet, elektrisk luftkompressor och komponenter för vätgaslagringssystemet samt även ett stort antal sensorer. Den tekniska grunden för båda fordonen är kommersiellt tillgängliga skåpbilar som körs enbart på eldrift. Batterierna inklusive kringutrustning ersattes nu av bränslecellen, fem lagringstankar för totalt över 10 kilo väte och ett mindre litiumjonbatteri.
– Att få plats med bränslecellskomponenterna i det tillgängliga installationsutrymmet var en stor utmaning, säger Dr. Uwe Gackstatter, chef för divisionen Bosch Powertrain Solutions.
Partnern ABT eLine anpassade kylsystemet, fordonets styrsystem och elsystemet. Bosch konstruerade bränslecellssystemet, integrerade det i fordonet tillsammans med vätgaslagringssystemet och utvecklade det tillhörande styrsystemet. Efter erforderliga tekniska tester beviljades fordonen officiellt godkännande för att kunna köras på vägar.
Projektet ger enligt Bosch redan viktiga insikter; även lastade kan fordonen färdas upp till 540 kilometer och tankas igen på sex minuter. Bränslecellen kan därför bli ett bra komplement till den batterielektriska drivningen i framtiden för vagnparksoperatörer vars skåpbilar kör särskilt långa sträckor på dagarna och återvänder till underhålls- och lagerlokalen på kvällen.
Bränslecell och vätgas redo för nästa steg
De första Bosch-komponenterna för bränsleceller är redan i volymproduktion. Men arbetet är långt ifrån över.
– Vi behöver så mycket data som möjligt från riktiga köroperationer för att utveckla systemet ytterligare, säger Gackstatter. Tack vare molnuppkoppling levererar de två testfordonen nu dessa data i realtid till utvecklarnas datorer, vilket kompletterar de uppmätta värdena från testbänkarna. Med denna kunskap kan Bosch erbjuda kunderna komponenter som har prövats och testats ännu tidigare, samt omfattande support vid systemdesign.
Det krävs dock ytterligare steg för att bränslecelltekniken ska få ett genombrott.
– Industrin och politiken måste samarbeta för att undanröja hinder för vätgastekniken, säger Gackstatter. Till exempel förblir utvecklingen av en tankinfrastruktur och produktionen av grön vätgas i större mängder uppgifter som vi bara kan lösa tillsammans.