Klimator har ingått ett partnerskap med den tyska fordonsteknikjätten ZF och skall medverka i ett innovationsprojekt med syfte att möjliggöra självkörande fordon i alla väderförhållanden. Klimator kommer bistå med prediktiva och detektiva lösningar som sedan ZF kommer att kombinera med ytterligare informationskällor från fordonet. Ordervärdet är konfidentiellt.
Genom att kombinera olika datakällor som dynamisk fordonsdata, kameradata och andra sensorer, skapas möjligheten att beskriva vägens tillstånd, vilket sedan kommer kunna delas mellan olika fordon via molnlösningar. Klimator kommer bidra med sin expertis inom vägklimatologi samt de prediktiva och detektiva lösningarna. Tre lastbilar kommer utrustas och samla data under ett halvårs tid.
– Att få förtroendet som projektpartner till ZF, som den världsledande underleverantör till fordonsindustrin, är något vi är väldigt stolta över och vi ser verkligen fram emot att implementera våra system i projektet. Vad som gör detta projekt spännande är möjligheten, tack vare en fusion av flertalet datakällor, att definiera vägens tillstånd via en standardisering. En sådan standardisering är ett stort steg framåt för att skapa en större förståelse för hur data om väglag kan tillämpas för intelligenta förarstödssystem och självkörande fordon, säger Viktoria Bogren, Head of Business Area Automotive på Klimator.
Någon ordersumma anges inte i ett pressmeddelande från Klimator.
Klimator är ett svenskt mjukvarubolag med över 30 års forskningsbakgrund från tillämpad vägklimatologi. Bolaget har två innovationer: Dataplattformen Road Condition Data (RCD) som med hög precision kan göra prognoser över vägväder i realtid och upp till 18 timmar fram i tiden, samt sensorteknologin AHEAD som i realtid kan avgöra framförvarande vägs förhållanden.
Road Condition Data (RCD) är en molnbaserad Data-as-a-Service-plattform som aggregerar data från en mängd olika källor och bearbetar denna med avancerade klimatmodeller för att ge förädlad information om vägväder, både i realtid och i framtidsprognoser. Denna högupplösta information gör det möjligt för aktörer inom fordonsindustrin att öka tillgängligheten av avancerade förarstödssystem och självkörande teknologi.
AHEAD är en sensorteknologi som i realtid analyserar väglag och friktion framför ett fordon i rörelse. Teknologin är ett resultat av över tio års forskning och utveckling inom väglagsklassificering. AHEAD ger fordonssystem information om rådande väglag vilket ökar funktionalitet och användning av avancerade förarstödssystem och självkörande teknologi.
Om ZF
ZF är ett globalt teknikföretag som levererar system för personbilar, kommersiella fordon och industriell teknik, vilket möjliggör nästa generations mobilitet. ZF låter fordon se, tänka och agera. Inom de fyra tekniska domänerna Vehicle Motion Control, Integrated Safety, Automated Driving och Electric Mobility erbjuder ZF omfattande produkt- och mjukvarulösningar för etablerade fordonstillverkare och nyligen framväxande transport- och mobilitetstjänster. ZF elektrifierar ett brett utbud av fordonstyper. Med sina produkter bidrar företaget till att minska utsläppen, skydda klimatet och öka den säkra mobiliteten. Med cirka 157 500 anställda över hela världen rapporterade ZF en försäljning på 38,3 miljarder euro under räkenskapsåret 2021. Företaget driver 188 produktionsplatser i 31 länder.