Batterisystemföretaget Alelion investerar nu 10 miljoner kronor i ett toppmodernt kompetenscentrum för testning av battericeller och rekryterar samtidigt spetskompetens till anläggningen i Göteborg.
En snabb omställning pågår just nu bland tillverkare av tunga specialfordon, som opererar i hamnar, på flygplatser, i byggindustrin och liknande miljöer. Hållbar eldrift med batterier ersätter dieselmotorn, och tillverkarna behöver en erfaren partner inom litiumjon-teknik som kan påskynda omställningen.
Denna del av fordonsindustrin efterfrågar högspända batterier som tål tuffa miljöer. De utmanande driftmiljöerna för off-highway-fordon kräver helt andra batteriprestanda än en vanlig personbil. Fordonen kräver mer energi och större effekt, och måste klara dygnet-runt-drift i krävande miljö med temperatursvängningar, vibrationer och andra påfrestningar.
I dagsläget elektrifieras endast cirka två procent av off-highway-flottan årligen, men efterfrågan bedöms öka brant. Den potentiella volymen 2030 som Alelion definierat är närmare 30 000 fordon hos 20 definierade kunder i detta segment, och företaget ser det som möjligt att leverera batterilösningar till hälften av denna volym. För Alelion innebär det en årlig tillväxt med 50 – 60 procent över de kommande åren.
Kompetenscentrum
Satsningen på ett kompetenscentrum för celltestning gör enligt Alelion att företaget kan utvärdera och hitta rätt celler och batterilösning för kundernas specifika användarmönster, oberoende av leverantörer och externa testinstitut.
– I omställningen från dieselmotor till batteridrift är det svårt för kunden att välja rätt nivå på kraftförsörjningen. Ofta säkrar man upp sig med för kraftiga lösningar, något som varken är hållbart för ekonomi eller miljö. Med resultaten från celltestlabbet i ryggen kan vi vara säkra på att erbjuda den för användaren absolut bästa lösningen, säger Anders Dison, sälj- och marknadschef.
All kompetens under samma tak
– Genom att samla alla kompetenser under samma tak kan vi driva utvecklingen av nästa generations batterisystem samtidigt som vi optimerar dagens batterier med rätt prestanda och livslängd, säger Fredrik Larsson, teamledare för system och verifikation och den som ansvarar för utvecklingen av Alelions celltestkapacitet.
– I celltestlabbet ska vi även analysera hur batteriet åldras, vilket gör att vi kan förlänga batteriets livslängd innan det går till återvinning genom att flytta det från en krävande till en lite mindre krävande funktion.
I Alelions celltestlabb ska battericeller från olika leverantörer utvärderas i nära samarbete med kunderna. Testdata kommer att jämföras med fältdata för att hitta den optimala cellen för kunden, men också för att fastställa hur batteriets prestanda förändras över tid.
Alelion kan även luta sig mot omfattande användardata från den 5 000 litiumjonbatterier som redan driver elektrifierade fordon runtom i världen. Mer än tio års data analyseras nu för att ytterligare kunna optimera prestanda, livslängd och ”second life”, det vill säga återanvändning.
Nya jobb
Till det nya celltestlabbet knyts spetskompetens inom testning och verifiering. Systemteamet på Alelion ska dubbleras under innevarande år och rekrytering av batteriingenjörer pågår.
– Hos oss får man möjligheten att påverka hela utvecklingsprocessen, från kundbehov till leverans. Vi har allt inom fyra väggar, ett moderniserat celltestlabb, en egen utvecklingsorganisation och egen produktion, säger B-O Hertz, tf teknikchef på Alelion.
Alelions utökade och moderniserade celltestanläggning kommer att tas i bruk under första halvåret 2023. Investeringen i anläggningen beräknas uppgå till cirka 10 miljoner kronor över 2022-23.
Om Alelions celltestlabb
Nyckelkomponenten i ett batteri är cellerna, vars uppbyggnad och komponenter styr batteriets prestanda och karaktäristik. Labbet kommer kunna testa och utvärdera celler från olika celltillverkare avseende egenskaper, kemier och design. Mätningar av cellkaraktärisering och prestanda kommer ske med hög noggrannhet vid olika åldringsstadier. Det är enligt företaget även möjligt att testa för djupåldring till låga SOH-värden (State of Health). Testerna sker i klimatskåp för att kontrollera och styra omgivningstemperaturen och kommer täcka in såväl låga som höga temperaturer.
Mätningar från fält hos Alelions kunder gör att verkliga körcykler kan testas i labbet. Både standardiserade labbcykler och uppmätta körcykler testas. Härigenom kan åldringstestningen inkludera till exempel peakströmmar från återmatande laddpulser som uppkommer vid inbromsning av fordon.
Labbet har en kapabilitet för att kunna testa höga strömmar. Åldringsprocesserna är inte linjära och idag är kunskapen om dessa begränsade och ett pågående forskningsområde, varför labbet tillför viktig förmåga till Alelion och Alelions kunder.