Scaniaägaren Traton Group storsatsar på produktutveckling inom elektromobilitet och höjer sin FoU-budget med 1 miljard euro till totalt 2,6 miljarder euro fram till 2026.
Traton Group intensifierar nu sin övergång till alternativt drivna kommersiella fordon och planerar att investera 2,6 miljarder euro i forskning och utveckling inom elektromobilitet fram till 2026. Budgeten hade tidigare uppgått till 1,6 miljarder euro fram till 2025. Samtidigt minskar Traton investeringarna i konventionella drivlinor.
– Med sina varumärken kommer Traton Group att spela en ledande roll inom hållbara transporter. Vi har därför konsekvent inriktat vår planering för de kommande fem åren på batteridrivna drivsystem. Det är också den klart mest miljövänliga, snabbaste och samtidigt billigaste lösningen för våra kunder för långväga resor, även om vätgas kan vara ett användbart tillskott i vissa nischer. Även belastningen på elnäten är måttlig, eftersom lastbilar främst laddar vid tillfällen då det är stort utbud eller när det är låg efterfrågan. Den akut nödvändiga infrastrukturen bör byggas upp på ett motsvarande fokuserat sätt. Utvecklingen av snabbladdningsnätverket för fordon erbjuder en unik möjlighet till synergier, Christian Levin, vd för Traton Group.
Rena ellastbilar med batterier har en klar fördel framför sina motsvarigheter som drivs av vätgas: tre fjärdedelar av energiuttaget används för att driva elfordon, jämfört med en fjärdedel för vätgas.
– Därför är vår prioritet att investera i helt batterielektrifierade fordon (BEV). Inom långväga transporter siktar vi på 50 procent nollutsläppslastbilar år 2030 – förutsatt att lämpliga regleringsmekanismer och infrastruktur finns på plats, säger Christian Levin.
Traton Group, tillsammans med Daimler Truck och Volvo Group, avser att inrätta ett offentligt laddnät för batteridrivna tunga lastbilar och långfärdsbussar i form av i ett samriskföretag för vilket ett bindande avtal redan hade undertecknats av alla partners i slutet av 2021 och som endast är föremål för godkännande av konkurrensmyndigheterna. Minst 1 700 högpresterande laddningspunkter för grön el ska sättas upp över hela Europa inom fem år efter det att det gemensamma företaget grundats.
Läs också: Satsar 500 miljoner euro på europeisk laddinfrastruktur.