• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Traton höjer FoU-budgeten för elektromobilitet

Traton höjer FoU-budgeten för elektromobilitet

16 mars 2022 – Jonas Karlsson

Scaniaägaren Traton Group storsatsar på produktutveckling inom elektromobilitet och höjer sin FoU-budget med 1 miljard euro till totalt 2,6 miljarder euro fram till 2026.

Traton Group intensifierar nu sin övergång till alternativt drivna kommersiella fordon och planerar att investera 2,6 miljarder euro i forskning och utveckling inom elektromobilitet fram till 2026. Budgeten hade tidigare uppgått till 1,6 miljarder euro fram till 2025. Samtidigt minskar Traton investeringarna i konventionella drivlinor.

– Med sina varumärken kommer Traton Group att spela en ledande roll inom hållbara transporter. Vi har därför konsekvent inriktat vår planering för de kommande fem åren på batteridrivna drivsystem. Det är också den klart mest miljövänliga, snabbaste och samtidigt billigaste lösningen för våra kunder för långväga resor, även om vätgas kan vara ett användbart tillskott i vissa nischer. Även belastningen på elnäten är måttlig, eftersom lastbilar främst laddar vid tillfällen då det är stort utbud eller när det är låg efterfrågan. Den akut nödvändiga infrastrukturen bör byggas upp på ett motsvarande fokuserat sätt. Utvecklingen av snabbladdningsnätverket för fordon erbjuder en unik möjlighet till synergier, Christian Levin, vd för Traton Group.

Rena ellastbilar med batterier har en klar fördel framför sina motsvarigheter som drivs av vätgas: tre fjärdedelar av energiuttaget används för att driva elfordon, jämfört med en fjärdedel för vätgas.

– Därför är vår prioritet att investera i helt batterielektrifierade fordon (BEV). Inom långväga transporter siktar vi på 50 procent nollutsläppslastbilar år 2030 – förutsatt att lämpliga regleringsmekanismer och infrastruktur finns på plats, säger Christian Levin.

Traton Group, tillsammans med Daimler Truck och Volvo Group, avser att inrätta ett offentligt laddnät för batteridrivna tunga lastbilar och långfärdsbussar i form av i ett samriskföretag för vilket ett bindande avtal redan hade undertecknats av alla partners i slutet av 2021 och som endast är föremål för godkännande av konkurrensmyndigheterna. Minst 1 700 högpresterande laddningspunkter för grön el ska sättas upp över hela Europa inom fem år efter det att det gemensamma företaget grundats.

Läs också: Satsar 500 miljoner euro på europeisk laddinfrastruktur.

Arkiverad under: FoU Märkt med: Fordonselektronik, Fordonsindustrin, Produktutveckling

Translate SE-Nytt to your own language

Primärt sidofält

Aktuellt

Amerikansk myndighet utökar Irisity-kontrakt

Nokia medgrundare till schweiziskt innovationsnav

SiTime lanserar ny plattform med MEMS-resonatorer

Induo lanserar ny kapslad version av SATEL-B2

Öppnar för rättvisare tillgång till fordonsdata

Next Biometrics får order på kinesisk fingeravtryckslösning

SK hynix nya HBM4-minne klar för massproduktion

TE lanserar ULP PCIe Gen 7-kontakter med låg bygghöjd

Nokia och Kongsberg tecknar avtal kring taktisk 5G till försvaret

ABB och Blykalla tecknar MoU om kärnkraft för sjöfart

Footer

Aktuellt

Amerikansk myndighet utökar Irisity-kontrakt

Nokia medgrundare till schweiziskt innovationsnav

SiTime lanserar ny plattform med MEMS-resonatorer

Induo lanserar ny kapslad version av SATEL-B2

TRANSLATE SE-Nytt

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2025 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in