Ägandeskapet av Saab Digital Air Traffic Solutions AB (SDATS) tas över i sin helhet av Saab. Luftfartsverket (LFV) har tidigare ägt 41 procent av bolaget och Saab 59 procent.
SDATS skapades som ett joint-venture mellan Saab och LFV. Syftet var att genom LFV:s kompetens inom operationell drift av flygtrafikledning ihop med Saabs tekniska kompetens fortsätta utveckla flygtrafikledning på distans.
I april 2015 blev Örnsköldsviks flygplats den första i världen med flygtrafikledning på distans, ledd från centralen i Sundsvall. Därefter har antalet installationer ökat och finns nu inom både civil och militär sektor med kunder i Sverige, Storbritannien, Nederländerna, Belgien, Tyskland, och USA.
– Vi ser ett ökat intresse på den internationella marknaden för fjärrstyrd flygtrafikledning och den högteknologiska produkt som Saab och LFV har utvecklat. Samarbetet har varit viktigt för att etablera flygtrafikledning på distans och den operativa driften. För att expandera på den internationella marknaden krävs nu ett rent kommersiellt fokus på affärsutveckling och expansion. Vi ser framemot fortsatt nära samarbete med LFV, säger Per Ahl, vd för SDATS.
Digital Tower är en flexibel och skalbar lösning för ett stort antal civila och militära tillämpningar. Systemet har redan framgångsrikt införts på flygplatser i Sverige, Storbritannien, Nederländerna, Belgien, Tyskland och USA, samtidigt som det valts ut av Royal Navy för flottans marina flygstationer i Storbritannien.