• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Zemission bidrar med batteriuppvärmning i EU-projekt

Zemission bidrar med batteriuppvärmning i EU-projekt

2 november 2021 – Jonas Karlsson

EU skall ytterligare främja fordonsteknik i Europa genom Albatross, ett EU-finansierat projekt som berör olika aspekter kring bilbatterier till elbilar, såsom räckvidd, kostnad, tillförlitlighet och laddningstider. Projektet involverar 21 företag från 10 länder och Lundaföretaget Zemissions del blir att ansvara för utsläppsfri uppvärmning av elbilens batteripack.

Bilbatterierna måsta alltid hålla en temperatur mellan 20° och 40° C. Att köra med kalla batterier minskar både kapaciteten och batteriets livslängd. Det slutliga målet är ett batteripack med maximerad prestanda genom att använda dagens tillgängliga teknik och resultatet av Zemissions insats kommer att presenteras 2023.

Zemissions system är enligt företaget oöverträffat när det gäller effektivitet och utsläpp. Företaget har en teknikplattform för katalytisk förbränning av gasformiga och flytande bränslen vilket ger en mycket effektiv och bränsleoberoende förbränningsprocess. Zero-emission innebär att utsläppen innehåller endast vatten och varm luft. CO2-utsläppen är neutrala vid användning av etanol eller HVO. Skadliga utsläpp av kolmonoxid (CO), kolväten (HC), kväveoxider (NOx) och luftburna partiklar (PM) ligger alla under omgivningsnivåerna.

Zemission och de andra bolagen i Albatrossprojektet kommer enligt företaget att ge en teknisk boost till den europeiska fordonsindustrin genom att utveckla det mest effektiva batteripaketet för elfordon.

Om Albatross-projektet
Enligt den Europeiska kommissionen kommer elbilar och elhybridbilar att vara en viktig del av fordonsindustrin i framtiden. För att maximera marknadsacceptansen för dessa fordon måste problem som rör deras batteriräckvidd, kostnad, tillförlitlighet och laddningstider lösas. Albatross-projektet syftar till att utveckla snabbladdande, kostnadseffektiva och pålitliga batterisystem med nästa generations värmehanteringsteknologier som kommer att förse marknaden för el- och hybridelektriska personbilar med innovativa lösningar. Zemission är det enda svenska företaget som deltar i projektet. Vår granne Norge har också en representant, nämligen Norges Teknisk-Naturvitenskaplige Universitet, NTNU.

Projektbudgeten är på drygt 11,8 miljoner euro och slutdatumet är satt till 31 december 2024.

Arkiverad under: Batteriteknik, Fordonselektronik, FoU, Nyheter

Translate SE-Nytt to your own language

SwedishEnglishGermanFrenchItalianSpanishPortugueseDanishNorwegianFinnishRussianChinese (Simplified)Arabic

Primärt sidofält

Aktuellt

LiU: Vässad kemisk sax banar väg för skräddarsydda nanomaterial

LTU: Smarta satelliter ska styra sig själva

Ny metod för utvinning av sällsynta jordartsmetaller i Fetsjön

Northvolt önskar ytterligare medel till expansion

Keysight introducerar batteriemulerings- och profileringslösning för IoT

Huawei testar EDA-verktyg för 14 nm-geometrier

Rise bjuder in till digital workshop om Agenda 2.0

Prenumerera på SE Nytt

Footer

Aktuellt

LiU: Vässad kemisk sax banar väg för skräddarsydda nanomaterial

LTU: Smarta satelliter ska styra sig själva

Ny metod för utvinning av sällsynta jordartsmetaller i Fetsjön

Northvolt önskar ytterligare medel till expansion

Prenumerera på SE Nytt

SwedishEnglishGermanFrenchItalianSpanishPortugueseDanishNorwegianFinnishRussianChinese (Simplified)Arabic

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2023 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in