Antenn- och vågledarföretaget Gapwaves har erhållit nya beställningar från amerikanska Uhnder. Projektet består av två delar; antenndesign baserat på en ny specifikation och framtagning av verktyg för produktion av 77GHz prototyper avsedda för fordonsindustrin. Dessutom har företaget valt in en ny styrelseledamot från Hella.
Ordern har ett totalt värde på cirka 1 miljoner kronor och leverans beräknas ske under fjärde kvartalet 2021.
Göteborgsföretaget Gapwaves, sprunget ur forskning vid Chalmers, inledde i mars 2020 ett samarbete med Uhnder, ett bolag från Austin, Texas, som har utvecklat en unik digital Radar-on-Chip (RoC) lösning baserad på en kombination av avancerad CMOS och Digital Code Modulation (DCM) teknologi. Under 2020 och 2021 har Uhnder beställt flera projekt och de radarprototyper som gemensamt tagits fram med komponenter från Gapwaves och Uhnder har visat mycket god prestanda. Tidigare beställda projekt har varit avsedda för robotiserade transporter. Det nya projekt som Uhnder nu beställer bekräftar att de ger sig in på radarmarknaden för fordonsindustrin, en marknad med extremt höga krav på prestanda och kvalitet.
– Tidigare samarbete och återkommande beställningar från Uhnder bekräftar att Gapwaves lösning för en 77 GHz högupplöst radar för ”last mile delivery” är extremt relevant. Nu väljer Uhnder att utveckla en antenn för fordonsindustrin med vår förhoppning om att de väljer Gapwaves som sin partner för högvolymsproduktion. Uhnder är ett företag med stora resurser som är verksam inom flera radarvertikaler i den megatrend som självkörande fordon utgör. Att de nu vill fördjupa samarbetet med Gapwaves ytterligare är ett kraftigt styrkebesked för oss. Säger Gapwaves vd:n för Gapwaves Lars-Inge Sjöqvist.
Ny styrelsemedlem
I juni i år meddelade Gapwaves att företaget tecknat ett licens och samarbetsavtal med tyska Hella, en leverantör inom bland annat radar för fordonsindustrin. Lars-Inge Sjöqvist, CEO på Gapwaves, uppger att bakgrunden till avtalet är att det länge varit ett stort problem för leverantörerna av fordonsradar att utveckla kostnadseffektiva radarlösningar med hög prestanda och att det är just antennerna som varit för dyra för att kunna leverera den teknik som behövs. Enligt avtalet skall Gapwaves,tillsammans med Hella, utveckla nästa generations 77 GHz hörnradar för serieproduktion. Förväntad produktionsstart är 2024 och den primära kunden uppges vara ett tyskt premiumbilmärke, vilket skall säkerställa Gapwaves ambition att nå ett högvolymscenario.
Som en del av avtalet har Hella investerat 182 miljoner kronor ( vilket ger runt 10 procent av ägandet) i Gapwaves och blir därmed en långsiktig industripartner. Gapwaves har nu vid en extra stämma valt in Dietmar Stapel från Hella. Bolagets styrelse består därmed, utöver Dietmar Stapel, av Jonas Ehinger (ordförande), Madeleine Schilliger Kildal, Olle Axelsson, Torbjörn Gustafsson och Magnus Jonsson som ordinarie ledamöter, samt Cécile Schilliger som suppleant.