Ögonföljningsföretaget Tobii AB lanserar idag sitt nya Driver Monitoring-system, Tobii DMS. Samtidigt meddelar företaget förvärvet ett belgiskt mjukvaruföretag, nya samarbeten med leverantörer och OEM-kunder inom fordonsindustrin samt nya kommersiella partnerskap med Sunny SmartLead och Nviso.
Under de senaste 20 åren har Tobii byggt en global position inom eyetracking och attention computing över ett flertal marknader och områden, bland annat inom medicinteknik, beteendestudier, VR/AR och gaming. Nu adderar Tobii ytterligare ett strategiskt och snabbväxande fokusområde till portföljen genom att anpassa sin eyetracking-teknologi efter behoven hos fordonstillverkarna (OEMs) inom fordonsindustrin. Utvecklingen av Tobiis Driver Monitoring-system (DMS) påbörjades under 2019, är tillgängligt från hösten 2021 och är redo att användas i samband med att massmarknaden förväntas ta fart år 2024–2025.Samtidigt tillkännager Tobii även förvärvet av belgiska Phasya, nya samarbeten med ledande leverantörer och OEM-kunder inom fordonsindustrin samt nya kommersiella partnerskap med Sunny SmartLead och Nviso för att ytterligare stärka Tobiis erbjudande.– Med utgångspunkt i Tobiis ledarskap inom innovation och unika erfarenhet av att effektivt integrera och skala eyetracking-lösningar på globala massmarknader är vår långsiktiga ambition att bli en ledande DMS-leverantör. För att möta de lagkrav som påskyndar marknadstillväxten för DMS bygger vi vidare på vår erfarenhet och vårt kunnande inom utveckling av innovativa och marknadsledande lösningar, säger Anand Srivatsa, affärsområdeschef för Tobii Tech.
Tobiis fordonserbjudande
Tobii DMS är en AI-baserad lösning som levererar datapunkter om förarens uppmärksamhet och trötthet, förbättrar trafiksäkerheten och gör förarmiljön mer intuitiv. Genom att använda unik expertis som sträcker sig från hårdvarukomponenter och algoritmer till fullständig systemdesign säger sig Tobii kunna leverera en innovativ lösning för DMS-marknaden som möter behoven från OEM-tillverkare och nyckelpartners. Tobii erbjuder redan eyetracking-lösningar till bilindustrin för olika forsknings-, kvalitets- och optimeringsändamål. Det har enligt företaget resulterat i värdefull erfarenhet och kundrelationer för utvecklingen av Tobii DMS samt skapat unika synergier mellan DMS-erbjudandet och andra delar inom Tobii.
Förvärv för att bredda fordonsportföljen
Tobii meddelar även idag förvärvet av Phasya (se separat artikel), en leverantör med tolv års erfarenhet av att utveckla och validera avancerade algoritmer för att följa fysiska och kognitiva tillstånd som påverkar mänskligt beteende. Detta är enligt Tobii värdefullt inom stora delar av företagets produktportfölj och i synnerhet för att komplettera bolagets utbud till OEM-tillverkare inom fordonsindustrin.
Nya partnerskap som ska stärka Tobiis DMS-erbjudande
- Tobii har etablerat samarbeten med flera globalt ledande leverantörer inom fordonsindustrin och OEM-kunder, som syftar till att utvärdera och utveckla gemensamma lösningar kring Tobii DMS.
- Ett nytt partnerskap med optik-leverantören Sunny SmartLead gör det möjligt för Tobii att leverera en DMS-lösning optimerad för en av världens mest avancerade och mest använda optiska lösningar. Tobii och Sunny SmartLead kommer gemensamt adressera kunder och leverera en optimerad och skalbar lösning.
- Ett partnerskap med Nviso, ett företag verksamt inom Human Behavior AI, för ett kombinerat erbjudande och expertis inom Driver och Occupant Monitoring Systems (OMS). Samarbetet belyser de ökade möjligheterna att kombinera lösningar för In-Cabin Sensing med nya AI-baserade funktioner, såsom analys av passagerare, detektion av känslotillstånd, överkroppsanalys samt objekt- och gestdetektering.