Det svenska fordonssäkerhetsföretaget Veoneer har tecknat ett samarbetsavtal med australiska Baraja om att industrialisera deras Lidar, som baseras på en spektrum-skanningsteknologi, för nästa generations bilar med nivå L2+ (autopilot) till L4 (självkörning).
Enligt avtalet kommer Veoneer utveckla, marknadsföra och integrera en skalbar spektrum-scanningsplattform från Baraja avsedd för fordonsindustrin. Veoneer uppger att de valde att samarbeta med Baraja efter omfattande tester, där företaget erbjuder en robust teknologi och en plan för att ta fram mycket små lidarlösningar som möjliggör fordonsintegration.
Barajas spektrumskanningslidar kopplar samman en laser som har justerbar våglängd med en prismaliknande optik som leder ljuset i olika riktningar, vilket uppges erbjuda en högre tillförlitlighet till en lägre kostnad. Barajas RMCW-teknologi har åven störningsreduktion och momentan mätning av hastighet, vilket skiljer den från traditionella ”Time-of-flight”-lösningar.
Spektrumskanning möjliggör nivå 4
Enligt Veoneer omdefinierar Barajas spektrumskanningslidar hur autonoma fordon ser sin omgivning. Istället för att lita på ömtåliga rörliga delar och oscillerande speglar används spridande optik som skannar av omgivningen, vilket uppges vara betydligt mer tillförlitligt och robust än traditionell FMCW eller roterande Lidar.
Barajas spektrumskanningslidar skapar högupplösta ”pointclouds” som detekterar objekt med hög precision under fart och på mer än 250 m avstånd, samtidigt som den inte störs av andra sensorer eller ljuskällor. Teknologin är enligt Veoneer också mer tolerant mot faktorer som tidigare hindrat traditionella Lidar-system, såsom värme, stötar och vibrationer. Baraja har testat sin Lidar i tuffa miljöer, från Australiens inland till arktisk tundra, för att försäkra sig om att den klarar olika väderförhållanden.
Denna teknologi kompletteras av Veoneers erfarenhet av att utveckla fordonsanpassade sensorlösningar till förarassistans och autonoma applikationer samt skapa nya system för Lidar så att fordonstillverkarna ska kunna detektera och klassificera objekt snabbare och med mer precision.
– Veoneer vill erbjuda säkra, robusta, högkvalitativa sensorlösningar till fordonstillverkare globalt. Efter omfattande undersökningar av 70 Lidar-företags teknologier globalt har vi kommit fram till att vi, som samarbetspartner till Baraja, kommer kunna erbjuda och integrera skalbara Lidar-sensorer i framtida bilar till konkurrenskraftiga priser, säger Jan Carlson, ordförande, vd och koncernchef för Veoneer.
Om Veoneer
Veoneer, som är en avknoppning från Autoliv, designar, tillverkar och säljer mjukvara, hårdvara och systemlösningar för passagerarsäkerhet, förarassistans, ’collaborative’ och autonom körning till fordonstillverkare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Veoneer har 7500 medarbetare i 11 länder. Under 2020 uppgick försäljningen till 1,37 miljarder dollar. Veoneer, som bildades 2018, bygger på närmare 70 års samlad erfarenhet av att utveckla lösningar för fordonssäkerhet.