Bilsäkerhetsföretaget Autoliv och Volvo Cars har undertecknat en avsiktsförklaring om att etablera ett nytt gemensamt företag som avser utveckla nästa generations mjukvara till självkörande bilar.
Autolivs styrelseordförande, vd och koncernchef Jan Carlson (till vänster), och Volvo Cars Groups vd och koncernchef Håkan Samuelsson.
Det nya företaget får sitt huvudkontor placerat i Göteborg och kommer initialt att ha 200 anställda, hämtade från båda företagen. På medellång sikt förväntas företaget få drygt 600 anställda och planen är att starta verksamheten i början av 2017.
Samriskföretaget blir en ny aktör på den växande globala marknaden för mjukvarusystem för självkörande bilar. Det är första gången en ledande tillverkare av premiumbilar går samman med en huvudleverantör för att utveckla förarassisterande system (ADAS) och teknik för självstyrande bilar (AD).
Företaget, som ännu saknar namn, ska utveckla ADAS och AD-teknik till Volvos bilar samt bedriva försäljning från Autolivs sida till alla biltillverkare globalt, där intäkterna kommer att delas mellan de båda företagen.
Både Autoliv och Volvo Cars kommer att bidra med immateriella rättigheter för sina ADAS-system och de första ADAS-produkterna väntas bli tillgängliga på marknaden under 2019 medan den första AD-tekniken planeras finnas på marknaden först 2021.
Enligt avsiktsförklaringen blir Autoliv exklusiv leverantör och distributionskanal. Företagets ledning kommer utgöras av representanter från både Autoliv och Volvo Cars. Dennis Nobelius, vd för Volvo i Schweiz och f.d. chef för fordonsserie 90 på Volvo, blir det nya samriskbolagets vd.
– Det finns inga andra företag som kan hävda att de gjort mer för fordonssäkerheten globalt än Autoliv och Volvo. Detta nya företag är dessutom ett erkännande av att självkörande bilar är nästa steg som väntas förändra trafiksäkerheten i grunden, säger Jan Carlson.
– Genom att vi kombinerar våra kunskaper och resurser skapar vi en världsledare inom utveckling av AD-mjukvara. Det innebär att vi kan lansera denna spännande teknologi snabbare till våra kunder, säger Håkan Samuelsson.
Den icke-bindande avsiktsförklaringen är dock föremål för ytterligare förhandlingar och förutsätter att parterna når en definitiv överenskommelse. Att en sådan överenskommelse kommer att nås eller att samriskbolaget verkligen kommer att realiseras i enlighet med avsiktsförklaringen går det inte att göra någon försäkran om, enligt ett pressmeddelande.