Den norska dagligvarugrossisten Asko kommer tillsammans med Scania att testa vätgastekniken i lastbilar med elektrisk drivlina. Elenergin omvandlas av vätgas i bränsleceller ombord på fordonen och vätgasen ska produceras lokalt, med hjälp av solceller. Bilarna ska köras i distributionstrafik med körsträckor upp emot 50 mil.
– Projektet är mycket intressant och innebär en unik möjlighet att testa vätgastekniken i krävande kunddrift. Omvandling av vätgas till elenergi ombord på lastbilar som körs längre sträckor kommer att ge värdefulla erfarenheter för Scanias fortsatta utveckling av elektrifierade drivlinor, säger Nils-Gunnar Vågstedt, ansvarig för utvecklingen av Scanias hybridisering och elektrifierade fordon.
Asko är Norges största grossistföretag och med en fordonsflotta på 600 lastbilar en av Norges största transportföretag. Erfarenheter från provdriften av fordonen och den anläggning som ska byggas för lokal vätgasproduktion kommer att ligga till grund för Askos beslut om fortsatt satsning på vätgasdrift. Forskningsprojektet delfinansieras av norska staten.
Scania kommer att leverera treaxliga distributionslastbilar med en totalvikt på 27 ton, där förbränningsmotorn i drivlinan ersätts med en elektrisk motor som drivs med el från bränsleceller och vätgas ombord på fordonet. Den övriga drivlinan utgår från samma standardkomponenter som för de hybridlastbilar och -bussar som Scania redan idag levererar. Tre lastbilar kommer att ingå i forskningsprojektet, med option på ytterligare ett fordon. Provdriften inleds 2018.