• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Audi kör förarlöst på Hockenheim

Audi kör förarlöst på Hockenheim

22 oktober 2014 – Jonas Karlsson

Häromdagen visade Audi upp en specialbyggd Audi RS7 på 560 hästkrafter, en bil som säkert är underhållande att köra på banor som Hockenheim om man är lagd så. Men i det här fallet satt det ingen bakom ratten,
i98gj3lm3ge8uhrle01r
Audin styrdes med hjälp av avancerad teknik runt banan i 220 km/h.
Tekniken bakom det avancerade styrsystemet som också använder ett radiomodem från SATEL sitter i bilens baklucka (På Audis hemsida finns en film som ytterligare förklarar tekniken).

För att kunna styra så pass exakt behöver bilen styras med hjälp av GPS, och här räcker inte den signal som man tar emot från satelliterna, nej här behövs millimeterprecision. För att uppnå denna exakthet behöver GPS-signalen ett korrektionsvärde för att GPS-en skall kunna påverka styrning så pass exakt. Detta kallas RTK, någonstans längs banan ställs en referensstation upp, en station som är placerad på en exakt inmätt plats. Från denna referensstation skickas en GPS-korrektionssignal över radiolänken och bilen kan styra dit den skall. Radiomodem är väl lämpade för denna typ av applikationer, de ger en bra räckvidd även där inte fri sikt förekommer och de ger en avsevärt lägre latens än tillexempel wifi eller 3G. Radiomodem adderar endast en tidsfördröjning på något 10-tal millisekunder till datapaketen, som jämförelse har wifi en fördröjning som kan vara 300-400 ms.

Radiomodem är å ena sidan inte lika snabba som wifi men i gengäld är de väldigt exakta, de har mycket korta svarstider och tidsfördröjningen är alltid konstant. Genom åren har vi sett andra exempel på liknande användning av radiomodem i fordon, tillexempel på Volvos och Volkswagens testbana.

Arkiverad under: Elektronik, Fordonselektronik

Translate SE-Nytt to your own language

SwedishEnglishGermanFrenchItalianSpanishPortugueseDanishNorwegianFinnishRussianChinese (Simplified)Arabic

Primärt sidofält

Aktuellt

LiU: Vässad kemisk sax banar väg för skräddarsydda nanomaterial

LTU: Smarta satelliter ska styra sig själva

Ny metod för utvinning av sällsynta jordartsmetaller i Fetsjön

Northvolt önskar ytterligare medel till expansion

Keysight introducerar batteriemulerings- och profileringslösning för IoT

Huawei testar EDA-verktyg för 14 nm-geometrier

Rise bjuder in till digital workshop om Agenda 2.0

Prenumerera på SE Nytt

Footer

Aktuellt

LiU: Vässad kemisk sax banar väg för skräddarsydda nanomaterial

LTU: Smarta satelliter ska styra sig själva

Ny metod för utvinning av sällsynta jordartsmetaller i Fetsjön

Northvolt önskar ytterligare medel till expansion

Prenumerera på SE Nytt

SwedishEnglishGermanFrenchItalianSpanishPortugueseDanishNorwegianFinnishRussianChinese (Simplified)Arabic

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2023 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in