Almi Invest investerar 3,3 miljoner kronor i n-Ink, som utvecklar ett innovativt miljövänligt bläck för tryckt elektronik. I emissionen på totalt 13,3 miljoner kronor deltar Navigare som huvudinvesterare. Pengarna ska användas till att skala upp och expandera försäljning samt till vidareutveckling av nya miljövänliga ledande polymerer.
Tryckt elektronik, vilket innebär att ledare eller halvledare trycks på exempelvis pappersbaserat material, kan användas till att skapa miljövänliga solceller, kondensatorer och olika sensorer för människokroppen inom life-science med mera.
För att göra bra halvledare krävs material som kan leda positiva laddningar och material som kan leda negativa laddningar. Problemet är dock att det idag nästan enbart finns bläck som leder strömmen via positiva laddningar. Det är här n-Ink uppges hittat en lösning genom sitt nya patenterade bläck. Det stabila bläcket baseras på miljövänliga ämnen och leder ström i form av elektroner.
Bakom innovationen ligger tio års arbete av professor Magnus Berggren och docent Simone Fabiano och deras forskarteam vid Linköpings Universitet.
– n-Inks innovation är banbrytande och kan jämföras med när man på 60-talet hittade ett sätt att skapa transistorer och integrerade kretsar, vilket var en förutsättning för hela den digitala revolutionen. Under mina år och inom mina teknikområden så har jag sällan träffat på ett bolag med större potential än n-Ink, säger Pär Carlshamre, Investment Manager på Almi Invest.
Bolaget ska nu vidareutveckla och sälja sitt bläck till stora kemi- och elektronikföretag på världsmarknaden. I en första fas fokuserar n-Ink på tre vertikaler – polymerer, kondensatorer och solceller – och uppges redan ha ett antal stora kundföretag som köpt mindre mängder för analys och utvärdering.
– Vi är väldigt glada över denna investering. Med Navigare och Almi Invest ombord kan vi nu ta nästa steg i vår utveckling och på allvar börja lansera vårt bläck på marknaden. Båda investerarna är dessutom vana vid forskningsbaserade deep-tech-innovationer och hur man tar dem till marknaden, säger Johannes Bintinger, vd på n-Ink.