• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Vill återvinna grafit till grafenproduktion från förbrukade elbilsbatterier

Vill återvinna grafit till grafenproduktion från förbrukade elbilsbatterier

31 augusti 2022 – Jonas Karlsson

SIO Grafen rapporterar om en ny svensk studie som visar stor potential för hållbar grafentillverkning via uttjänta elbilsbatterier. Studien är ett resultat av ett samarbete mellan Linköpingsföretaget Grafren, stiftelsen Chalmers Industriteknik och forskare från Chalmers Tekniska Högskola.

Ett slutfört projekt inom det strategiska innovationsprogrammet SIO Grafen demonstrerar stora möjligheter att återvinna grafit ur förbrukade elbilsbatterier (LIB) och på så vis få hållbart kol till en växande svensk grafenproduktion.

Linköpingsföretaget Grafren, stiftelsen Chalmers Industriteknik och batteriforskare från Chalmers Tekniska Högskola (Industriell materialåtervinning) har samarbetat i projektet Growup under 2022 och nått flera positiva resultat.

– Projektet blev en framgång där vi har kommit ett viktigt steg närmare en hållbar framtid för grafenframställning, säger Sofia Kihlman Öiseth, projektledare från Chalmers Industriteknik.

I nuläget hanteras grafitinnehållande material från elfordons (EV) batterier mestadels som avfall och bränns för återvinning av vissa metallkomponenter. En omställning till alternativa processer är enligt forskarna möjlig och innebär att fler ämnen kan tas till vara för återanvändning i nya produkter. För grafentillverkare minskas klimatpåverkan genom att återanvända kol som redan finns i värdekedjan.

– Det här är ett ultimat exempel på en högteknologisk cirkulär ekonomi, som tar itu med framtidens avgörande utmaningar, säger Erik Khranovskyy, vd för Grafren som koordinerat projektet.

Projektet innefattade undersökningar av livscykeln för EV-batterier, nuvarande återvinningsstrategier, tillgång på uttjänta batterier, tillgängligt kol, nödvändig teknik och intervjuer med potentiella framtida användare för att ta reda på krav och intresse.

– Vi ser en stor marknad som vill gå från att kassera material till att återanvända dem i svensk industris framtid. Nästa steg är praktiska experiment för att undersöka egenskaper och kvalitet hos batterigrafen samt en livscykelbedömning av grafen som producerats av återvunnen jämfört med nybruten grafit, säger Sofia Kihlman Öiseth.

Läs mer om projektet här

Arkiverad under: FoU Märkt med: Fysik, Kemi, Materialteknik

Translate SE-Nytt to your own language

Primärt sidofält

Aktuellt

LiU och Norrköping Airport skapar testbädd för drönare

Gapwaves inleder produktion av ADAS-antenner till Valeo

Telekrigsbolaget Oscillion får order på drönarstörare

Skuldberg får Wolfspeed att ansöka om konkurs

Inission förvärvar litauiska branschkollegan Selteka

Afry tecknar ramavtal med Volvo Cars

Norska ONiO och VINATech ingår partnerskap

W5 Solutions säkrar order på CV90-simulatorer

Smoltek uppnår utmärkt stabilitet med sin kondensatorteknik

Summa Defences dotterbolag Lightspace investerar i Lettland

Footer

Aktuellt

LiU och Norrköping Airport skapar testbädd för drönare

Gapwaves inleder produktion av ADAS-antenner till Valeo

Telekrigsbolaget Oscillion får order på drönarstörare

Skuldberg får Wolfspeed att ansöka om konkurs

TRANSLATE SE-Nytt

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2025 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in