Nu har bygget av ett nytt nationellt testcenter för framtidens eldrivna fordon inom SEEL påbörjats i Nykvarn. Anläggningen får en inriktning mot tunga fordon och skall bli en viktig del i utvecklingen av framtidens elektrifierade transporter.
Testcentret, som blir en av SEELs anläggningar för framtidens elektromobilitet, skall enligt plan tas i drift 2023. Här ska forskare och företag testa och utveckla batteriteknik och drivlinor för tyngre fordon, flyg och båtar.
Bakom SEEL, Swedish Electric Transport Laboratory, står statliga RISE, Research Institutes of Sweden, och Chalmers. Satsningen bygger på samverkan mellan stat, akademi och näringsliv. Industriparter är Cevt, Scania, Volvo Cars och Volvokoncernen. Sammantaget investeras cirka 1,3 miljarder kronor i SEEL.
I SEEL får aktörer inom fordonsindustrin, flygindustrin och maritima sektorn samt övriga företag som utvecklar teknik inom relevanta områden en gemensam plattform för möten och samverkan. Tillsammans kan de dra nytta av den kunskapsutveckling och det teknikskifte som nu sker. Anläggningen i Nykvarn blir i likhet med de i Göteborg och Borås samtidigt en öppen plattform där forskare från högskolor, universitet och forskningsinstitut får tillgång till avancerade testmöjligheter inom elektromobilitet.
– Testcentret SEEL kommer att vara mycket viktigt i fordonsindustrins omställningsarbete. Målet är att SEEL ska vara världsledande inom elektromobilitet och stärka svensk fordonsindustris konkurrenskraft. Anläggningen i Nykvarn är central i detta arbete, säger Pia Sandvik, vd för RISE.
Att valet föll på Nykvarn hör samman med det strategiska läget på verksamhetsområdet Stockholm Syd Mörby, 12 kilometer från Scania i Södertälje och 30 minuter från centrala Stockholm. Geografiskt är också Nykvarn en del av den så kallade Fordonsdalen, den del av Stockholms län och länen i Östra Mellansverige som globalt sett har viktig forskning och tillverkning främst inriktad mot tunga fordon.
I området produceras sammantaget cirka 20 procent av världens drivlinor för tunga fordon och här finns närmare en tredjedel av Sveriges alla anställda inom fordonsindustrin. För Scanias del blir anläggningen i Nykvarn ett viktigt komplement till de egna satsningarna på batterimonteringsfabrik och batterilaboratorium.
Testcentret i Nykvarn kommer att omfatta en cirka 3 700 kvadratmeter stor tekniskt avancerad byggnad, anpassad för forskning och utveckling av elektrifierade drivlinor och fordonsbatterier för tunga fordon.