Northvolt har tillverkat sin första cell till ett litiumjonbatteri vid företagets anläggning i Skellefteå. Enligt företaget markerar det här ett nytt kapitel i europeisk industrihistoria och battericellen är den första som har utvecklats och tillverkats fullt ut på en gigafabrik av ett hemmasnickrat europeiskt batteriföretag.
I natt inleddes officiellt driftsättningen av gigafabriken Northvolt Ett i Skellefteå i och med tillverkningen av företagets första battericell. Det är i linje med Northvolts vd Peter Carlssons löfte om att produktionen av battericeller skulle påbörjas innan nyår.
Battericellen är av prismatisk cellformat och lämnade cellmonteringslinan den 28:e december. Driftsättning och uppskalning av fabriken kommer att fortsätta fram till 2022, då de första kommersiella kundleveranserna kommer att ske.
– Idag är en stor milstolpe för Northvolt som teamet har arbetat mycket hårt för att uppnå. Naturligtvis är denna första cell bara början. Under de kommande åren ser vi fram emot att Northvolt Ett kommer att utöka sin produktionskapacitet kraftigt för att möjliggöra den europeiska omställningen till ren energi, säger Peter Carlsson, vd och medgrundare av Northvolt, i ett pressmeddelande.
Battericellen har utvecklats vid Northvolt Labs, Northvolts industrialiseringsfabrik i Västerås som har varit i produktion sedan början av 2020. Under de kommande åren kommer produktionskapaciteten vid Northvolt Ett att öka mot 60 GWh per år för att uppfylla kontrakten, värda över 30 miljarder dollar, som Northvolt säkrat från nyckelkunder, såsom BMW, Fluence, Scania, Volkswagen, Volvo Cars och Polestar. Till dessa kunder inom fordons-, industri- och energilagringssektorerna kommer Northvolt Ett att leverera celler i olika format med kommersiella leveranser som börjar 2022.
För närvarande sysselsätter Northvolt Ett i Skellefteå över 500 personer, representerande 56 nationaliteter.
Öppnar FoU-center i Göteborg
För ett par veckor sedan meddelade Northvolt också att företaget öppnar ett FoU-center i Göteborg tillsammans med Volvo Cars. Satsningen uppges vara en del av en investering på 30 miljarder kronor i batteriutveckling och -tillverkning.
FoU-centret, som kommer att tas i drift 2022, kommer att skapa några hundra arbetstillfällen i Göteborg och positionerar Volvo Cars som ett av få fordonsmärken som adderar utveckling och produktion av battericeller till en del av sin totala tekniska förmåga.
Det bindande avtalet som nu undertecknats följer på det partnerskap som de båda företagen annonserade tidigare i år och avser bildandet av ett samriskföretag för utveckling och hållbar produktion av batterier till nästa generations rena elbilar från Volvo. Etableringen av det nya FoU-centret kommer att följas av byggandet av en ny tillverkningsanläggning i Europa. Den exakta platsen för anläggningen förväntas meddelas i början av 2022.
FoU-centret kommer att ligga i närheten av Volvo Cars egen FoU-verksamhet och Northvolts befintliga innovationscampus Northvolt Labs i Västerås, vilket skall säkerställa synergier och effektivitet i utvecklingen av batteriteknologier.
– Vårt partnerskap med Northvolt säkrar leveransen av högkvalitativa, hållbart producerade batterier för nästa generation av rena elektriska Volvobilar. Det kommer att stärka vår kärnkompetens och vår position i omvandlingen till ett rent elbilsföretag, sa säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars i ett pressmeddelande från den 10 december.
Volvo Cars samarbetar med Northvolt för att skapa ett riktigt end-to-end-system för batterier, där man själv utvecklar och bygger batterierna. Denna djupa vertikala integration är viktig eftersom batteriet representerar den största enskilda kostnadskomponenten i en elbil, såväl som en stor del av koldioxidavtrycket.
Vad gäller deras gemensamma batterianläggning är Volvo Cars och Northvolt i slutfasen av en urvalsprocess för att hitta en lämplig plats i Europa. Anläggningen kommer att ha en potentiell årlig kapacitet på upp till 50 gigawattimmar (GWh), vilket skulle innebära levereranser av batterier till cirka en halv miljon bilar per år. Anläggningen kommer att börja byggas 2023, med storskalig produktion 2026, och förväntas sysselsätta upp till 3 000 personer.