De båda amerikanska telekoperatorerna AT&T och Verizon Communications har kommit överens om att skjuta upp den kommersiella lanseringen av 5G-nätverk som utnyttjar spektrum i C-bandet med en månad i väntan på en bedömning om eventuell påverkan på flygsäkerhetstekniken. Detta efter att Federal Aviation Administration (FAA) uttryckt oro, rapporterar Reuters.
Federal Aviation Administration (FAA) och Federal Communications Commission (FCC) sa i ett gemensamt uttalande att de skulle ”fortsätta med en nära samordning för att säkerställa att USA håller jämna steg med resten av världen när det gäller att distribuera nästa generations kommunikationsteknik på ett säkert sätt och utan onödigt dröjsmål”, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Teleoperatörerna som tidigare beslutat att använda spektrumet från och med den 5 december meddelar nu att de kommit överens om att skjuta upp lanseringen till i början av januari, på begäran av USA:s Transportation Department.
Enligr Reuters säger AT&T att de skall ”fortsätta att arbeta i god anda med FCC och FAA för att förstå FAA:s deklarerade oro för samexistensen. Det är avgörande att dessa diskussioner håller sig till vetenskap och data.” FAA och FCC uppges föra intensiva diskussioner om frågan och Vita husets National Economic Council har också varit involverat, har tjänstemän rapporterat till Reuters. FAA utfärdade i tisdags en bulletin som varnade tillverkare, flygbolag och piloter om att åtgärder kan behövas för att ta itu med potentiella störningar av känslig flygplanselektronik orsakad av 5G-utbyggnaden. Samtidigt slår man fast att det ”ännu inte har bevisats i rapporter om skadliga störningar på grund av trådlös bredbandsverksamhet internationellt.”
Bakgrund
Flygindustrin har enligt Reuters larmat om planen att använda C-bandsspektrumet i mer än ett år. Den 29 oktober rapporterade nyhetsbyrån Reuters om att den amerikanska flygmyndigheten Federal Aviation Administration (FAA) har uttryckt en betydande oro över planerna på att använda spektrum för trådlösa 5G-nätverk som kan påverka flygsäkerheten och att myndigheten planerar att utfärda en formell varning för problemet. Det enligt källor till, och ett brev som lästs av Reuters. Oron handlar om att C-bandspektrumet kan komma att störa flygplanens radarhöjdmätare.
I förra veckan kommenterade telekomorganisationen CTIA att 5G-nätverk säkert kan använda C-bandsspektrum ”utan att orsaka skadlig störning på flygutrustning”, och hänvisade till ett flertal aktiva 5G-nätverk som använder detta spektrumband i 40 länder… Varje försening av aktiveringen av detta spektrum riskerar USA:s konkurrenskraft ”, rapporterar Reuters.
Om någon, och i så fall på vilket sätt, uppkommen situation skulle kunna påverka Ericsson som leverantör till de båda telekomoperatörerna har inte kommenterats.