Saab, AAC Clyde Space och Orbcomm har tecknat en avsiktsförklaring (MoU) om att samarbeta kring utvecklingen av nästa generations globala kommunikationstjänster för sjöfart baserade på VHF Data Exchange System, VDES. Samarbetet kommer att ske under det nya varumärket AOS.
Samarbetet avser tjänster riktade till slutkunder och säkerhet för navigationstjänster. Målet med konsortiet är att skapa ett globalt maritimt kommunikationsnätverk som möjliggör kommunikation från fartyg till fartyg och fartyg till land överallt runt om i världen. Samarbetet kommer att ske i faser, inklusive både markbaserade och rymdbaserade demonstrationer av utvalda tillämpningar, för att finjustera de gemensamma VDES-insatserna.
– Den innovativa VDES-tekniken håller gradvis på att etableras som nästa generation av AIS. VDES ska öka sjösäkerheten och bidra till en grönare sjöfartsnäring. Vi är stolta över att vara en del av AOS-samarbetet och ser fram emot att ha vår första VDES-satellit uppe i rymden nästa år, säger Johanna Gustafsson, Head of Transpondertech på Saab.
På lång sikt avser parterna att skapa ett globalt VDES-kommunikationsnätverk med låg latens och hög dubbelriktad bandbredd för fartyg-till-fartyg- och fartyg-till-land-kommunikation överallt runt om i världen.
AOS har etablerats som ett varumärke för den fortsatta utvecklingen av VDES-tjänster och är samägt mellan parterna. Mer information om AOS finns på www.AOS-VDES.com.
Bakgrund
I augusti 2020 tillkännagav AAC Group, Saab och Orbcomm utvecklingen av ett rymdbaserat VDES-system, till vilket AAC kommer att leverera en 3U-demonstrationssatellit som planeras att skjutas upp under andra halvan av 2022.
Genom att lägga till rymdbaserad kapacitet till VDES, ökar kommunikationssystemens räckvidd från strandlinjen till var som helst på havet, vilket förvandlar det som för närvarande är ett övervägande kustsystem till ett globalt maritimt system. Med upp till 32 gånger mer bandbredd än den nuvarande, allmänt använda Automatic Identification System-kommunikationen (AIS) kan VDES integreras med e-navigationssystem, något som enligt Saab möjliggör besparingar i bränsle och utsläpp på upp till 25 procent underlättar navigeringen och ökar säkerheten. Bandbredden skapar även möjligheter för en lång rad andra tjänster, såsom leverans av väderdata och förmedling av meddelanden med mera.