Batterianods- och grafenföretaget Talga Group avser att påbörja provbrytning i Niskaområdet utanför Kiruna i norra Sverige av Grafit som skall förädlas till batterianoder och testas i stor skala hos europeiska batteriföretag. Brytningsprojektet planeras påbörjas den 13 september och avslutas under november.
– Svenska anoder har upp till 96% mindre klimatutsläpp och är nyckeln till att producera grönare batterier. Enligt plan kommer vi femdubbla antalet batterier på marknaden som har våra svenska gröna anoder och därmed kraftigt sänka klimatutsläppen från elbilsbatterier, säger Talgas Europachef Martin Phillips.
Enligt planen ska 25 000 ton grafit utvinnas under provbrytningen. Detta kommer dock ske i flera faser där 2 500 ton ska utvinnas redan i höst. Materialet kommer primärt användas till att producera batterianoder som ska testat tillsammans med batteritillverkare och biltillverkare. Talga har i dagsläget sekretess- och samarbetsavtal med 48 sådana parter.
Provbrytningen sker i samarbete med Kirunaföretaget Orefields Group AB. Tillbörliga tillstånd finns enligt Talga Group på plats och borgen är säkerställd hos Länsstyrelsen i Norrbotten. Provbrytningsprojektet har fyra faser inklusive noga återställning av marken och går att följa löpande genom Talgas sociala mediakanaler liksom nyhetsbrev.
Talga har sedan tidigare meddelat om planerna för en svensk batterianodsvärdekedja som ska ge 19 500 ton anodmaterial per år i 24 år med start 2024. Grafit från Vittangiområdet skall vidareförädlas i Luleå och därifrån skeppas till europeiska batteri- och elbilsbolag. Ett vanligt elbilsbatteri innehåller ca 45-100 kg anodmaterial vilket produceras från antingen naturlig grafit såsom Talgas eller från fossil råolja vilket merparten av anoder på marknaden idag tillverkas utav.