• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

SE Nytt

Elektroniknytt i Skandinavien

  • Hem
  • Nyheter
    • Nyheter · Elektronik
    • Nyheter · Energi
    • Nyheter · Telekom
    • Nyheter · Ekonomi
    • Nyheter · FoU
  • Om oss
  • Kontakt
Hem » Världens längsta FPC är en UAV-vinge

Världens längsta FPC är en UAV-vinge

26 mars 2019 – Jonas Karlsson

Brittiska Trackwise har levererat en 26 meter lång flerskikts flexibel tryckt krets (FPC), som ankses vara den längsta som någonsin producerats. Flexkortet används för att överföra kraft och styrsignaler längs vingarna hos en soldriven, obemannat luftfarkost (UAV). Konstruktionen är en av över femtio flexkort som levereras av Trackwise för luftfartyget och tros vara världens hittills längsta.
trackfpc

Hela sammanlänkningssystemet (kraft och signaler) hos planet är tillverkat av FPC:er som representerar en uppskattad total systemviktbesparing på 60 procent, jämfört med att använda traditionella ledningsnät. Detta gör det möjligt för flygfarkosten, som tillverkas i USA, att ta en högre nyttolast och/eller ökad hastighet och räckvidd.

FPC:erna tillverkas med hjälp av en patenterad rulle-till-rulle tillverkningsteknik benämnd Improved Harness Technology (IHT). Konventionella FPC:er är sällan mer än två meter långa, främst på grund av begränsningar i tillverkningsprocesserna. Enligt Trackwise övervinner företagets IHT-process dessa begränsningar så att FPC:er i nästan obegränsade längder.

UAV:ernas FPC baseras på ett polyimidsubstrat. Enligt Trackwise avleder det flexibla, tryckta kretskortets plana struktur värme bättre än med konventionella förbindningsteknik, vilket ger möjlighet till högre strömkapacitet för en given kopparledare. FPC-tekniken innebär också att antalet anslutningspunkter minskar, vilket förbättrar tillförlitligheten, och förenklar installationen jämfört med ett nät av ledningar. Dessa fördelar minskar också farkostens monteringstid och kostnaderna.

– Det finns många nya och kommande applikationer för långa, lätta FPC-enheter, men luftfart har en naturlig passform: viktbesparingar, hög tillförlitlighet och kostnadseffektivitet är kritiska element. Vi ser också ett växande intresse från en rad olika sektorer, inklusive medicinteknik och fordonsindustrin. För det senare utmanas tillverkarna att minska fordonets vikt för att förbättra bränsleeffektiviteten i en tid då det finns ett ständigt växande behov av elektriska och elektroniska kretsar till fordonen. I synnerhet påskyndar elfordonen denna trend, säger Trackwise vd Philip Johnston i ett pressmeddelande.

Arkiverad under: Elektronik Märkt med: Elektronikproduktion, Tillverknigsteknik, Tryckt elektronik, UAV

Translate SE-Nytt to your own language

Primärt sidofält

Aktuellt

LiU och Norrköping Airport skapar testbädd för drönare

Gapwaves inleder produktion av ADAS-antenner till Valeo

Telekrigsbolaget Oscillion får order på drönarstörare

Skuldberg får Wolfspeed att ansöka om konkurs

Inission förvärvar litauiska branschkollegan Selteka

Afry tecknar ramavtal med Volvo Cars

Norska ONiO och VINATech ingår partnerskap

W5 Solutions säkrar order på CV90-simulatorer

Smoltek uppnår utmärkt stabilitet med sin kondensatorteknik

Summa Defences dotterbolag Lightspace investerar i Lettland

Footer

Aktuellt

LiU och Norrköping Airport skapar testbädd för drönare

Gapwaves inleder produktion av ADAS-antenner till Valeo

Telekrigsbolaget Oscillion får order på drönarstörare

Skuldberg får Wolfspeed att ansöka om konkurs

TRANSLATE SE-Nytt

SE Nytt

Kronobergsgatan 16 2tr, 112 33 Stockholm
E-post jonas@senytt,se
Tel +46 (0)73 697 5850

RSS RSS-feed

© 2025 SE Nytt · Xpomagz On Genesis Framework & WordPress · GDPR+Cookies · Logga in