Elektronik utgör en av de största marknaderna för förfalskade produkter och värdet av denna marknad uppskattas till 169 miljarder dollar per år. Det avslöjas i en undersökning utförd av Netnames. Bara i Sverige uppskattas förfalskade varor på nätet kosta företagen och samhället totalt 5,5 miljarder kronor per år.
I Sverige står förfalskningsmarknaden för 0,1 procent av landets BNP och globalt uppskattas den till 1,7 biljoner dollar, enligt den nya rapporten ”The risks of the online counterfeiting economy”. Undersökningen har gjorts av Netnames, som tillhör det internationella företaget Corporation service Company och som sysslar med varumärkesskydd online, i samarbete med Centre for Economic and Business Research (CEBR).
Förfalskningsmarknaden har växt sig större i takt med den ökade världshandeln. Den ökande volymen av import och export i många länder gör det svårt för myndigheterna att kontrollera och upptäcka transporter med förfalskade varor. Samtidigt har den ökade handeln också gjort det möjligt för förfalskare att utveckla komplexa distributionsnätverk som på olika sätt kan dölja ursprunget och förhindra spårning av varor.
De största marknaderna för förfalskade produkter är läkemedel (200 miljarder USD), elektronik (169 miljarder USD) och livsmedel (49 miljarder USD). Falska tobaksvaror tillhör den kategori som oftast beslagtas av myndigheterna, medan förfalskade kläder och accessoarer utgör den största delen av transporterna globalt. EU-kommissionen uppskattar att försäljningen av förfalskade kläder och accessoarer upptar 10 procent av modebranschens intäkter i Europa, vilket motsvarar cirka 26 miljarder EUR varje år.
– Även om vi vet att förfalskningar är en globalt växande fråga, så visar denna rapport tydligt på vilka chockerande ekonomiska effekter den har på marknader över hela världen. Förfalskningar är inte bara en ekonomisk fråga, utan också en hälso- och samhällsfråga med farliga förfalskade varor som hotar konsumenternas hälsa, såväl som sambandet mellan förfalskning och organiserad brottslighet. Dessa resultat måste bli ytterligare ett motiv för globala varumärken och tillsynsorgan att arbeta i samverkan för att besegra denna typ av olaglig verksamhet och skydda innovation och konkurrens mellan företag, säger Stuart Fuller, Director of Commercial Operations på Netnames i ett pressmeddelande.