Den brittiska konkurrensmyndigheten Competition and Markets Authority (CMA) godkänner Hitachi Rail förvärv av Thales Ground Transportation (GTS) mot att Hitachi säljer av sin verksamhet inom signalsystem för stambanor i Storbritannien. För att även blidga EU:s konkurrensmyndighet erbjuder Hitachi att göra detsamma i Frankrike och Tyskland.
Det var i augusti i år som Hitachi meddelade att företaget avser förvärva Thales Ground Transportation för 1,7 miljarder euro. En affär som kräver godkännande av konkurrensmyndigheter. CMA:s oberoende utredningsgrupp drog slutsatsen att sammanslagningen skulle ge upphov till konkurrensproblem när det gäller utbudet av de digitala signalsystem som används alltmer på landets stamjärnvägsnät. Gruppen fann att Thales och Hitachi båda är väl lämpade att leverera dessa system och att, om sammanslagningen skulle genomföras, få trovärdiga konkurrenter skulle att finnas kvar.
Signalsystem är en central del av järnvägsinfrastrukturen och hjälper till att upprätthålla passagerarnas säkerhet genom att kontrollera tågens rörelser och maximera kapaciteten på järnvägsnäten. Hitachi Rails och Thales SA:s marktransportverksamhet (Thales GTS) är båda globala leverantörer av signalsystem för stam- och stadsjärnvägsnät.
CMA:s oberoende utredningsgrupp drog slutsatsen att sammanslagningen skulle ge upphov till konkurrensproblem när det gäller utbudet av digitala signalsystem för stamnät som används alltmer på landets huvudjärnvägsnät. Utredningsgruppen fann att Thales och Hitachi båda är väl lämpade att leverera dessa system och att, om sammanslagningen skulle genomföras, få trovärdiga konkurrenter skulle finnas kvar.
Som svar på CMA:s resultat har Hitachi erbjudit sig att sälja sin befintliga stamnätssignalverksamhet i Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Koncernen kommer att behöva godkänna köparen och Hitachis nyckelkunder i dessa länder måste också gå med på överföringen av de relevanta signalkontrakten. Koncernen anser att detta är en effektiv och proportionerlig åtgärd, som kommer att bevara konkurrensen och säkerställa att kunder, såsom Network Rail, inte kommer att påverkas negativt av sammanslagningen.
Baserat på nya uppgifter som kommit fram efter de första preliminära resultaten, har utredningsgruppen nu inte några konkurrensbekymmer när det gäller leveransen av kommunikationsbaserade tågkontrollsystem (CBTC) som används på stadsbanor, såsom Londons tunnelbana. Gruppen drog slutsatsen att även om Thales är en viktig leverantör till Londons tunnelbana – det enda urbana järnvägsnätet i Storbritannien med planer på att genomföra nya CBTC-projekt inom överskådlig framtid – skulle Hitachi sannolikt inte uppfylla Transport for Londons (TfL:s) krav för dessa projekt.
Att förnya signalsystemen på Londons tunnelbana är särskilt utmanande jämfört med de flesta andra tunnelbanesystem, med tanke på nätverkets storlek, komplexitet och ålder. Det kräver leverantörer med betydande expertis för att leverera CBTC-projekt på liknande, mycket stora, komplexa nätverk, skriver utredningsgruppen i ett pressmeddelande och drar slutsatsen att Hitachi sannolikt inte kommer att ha uppnått den erforderliga erfarenhetsnivån vid tidpunkten för nästa stora TfL-signalsystemupphandling.
– Effektiv signalering är avgörande för säkra och tillförlitliga tågresor, varför det har varit viktigt för oss att se över denna sammanslagning noggrant innan vi tar ett slutgiltigt beslut. Vi har kommit fram till att sammanslagningen inte kommer att minska konkurrensen för att tillhandahålla CBTC-signalsystem, och i synnerhet de som krävs på tunnelbanenätet i London. Bilden är inte densamma för digital stamlinjesignalering. För att ta itu med våra problem här säljer Hitachi en del av sin befintliga signalverksamhet till en oberoende köpare. Detta kommer att skydda konkurrensen, vilket är nyckeln till att hålla kostnaderna nere, upprätthålla hög kvalitet på tjänsterna och främja innovation, säger Stuart McIntosh, ordförande för den oberoende utredningsgruppen.
EU:s konkurrensmyndighet har ännu inte tagit ställning till om affären skall godkännas eller ej.