Hanza AB har nu slutfört förvärvet av Milectria, en kontraktstillverkare inom elektriska system för försvarsindustrin. Enligt Hanza är förvärvet ett viktigt steg i företagets LYNX-program och stärker koncernens kapacitet, kundbas och geografiska närvaro.

Hanzas LYNX-program lanserades i mars 2025 med syfte att accelerera tillväxten inom försvars- och säkerhetsindustrin, samtidigt som kapacitet säkras för övriga kundsegment. Förvärvet av Milectria skall enligt företaget skapa en dedikerad plattform för att möta volymökningar inom dessa områden.
Milectria har cirka 300 medarbetare och verksamhet i Finland, Estland och Abu Dhabi. Affären tillför fyra nya produktionsenheter med kompetens som stärker och kompletterar Hanza. En verksamhetsdel med egenutvecklade produkter har undantagits från affären och behålls av säljarna. Då dessa produkter tillverkats i Milectrias fabriker och nu kommer att flyttas, frigörs betydande kapacitet för kontraktstillverkning.
Köpeskillingen, uppgår till 17,1 miljoner euro, motsvarande cirka 190 miljoner kronor, vilket på kassa- och skuldfri basis motsvarar en justerad EV/EBITA-multipel om 4,9. Vid tillträdet omsätter Milectria drygt 30 miljoner euro. En tilläggsköpeskilling om högst 18 miljoner euro kan komma att utgå, baserat på omsättningstillväxt under perioden 2025–2027, vilket förutsätter att Milectria mer än fördubblar sin omsättning under denna period.
– Förvärvet är en milstolpe i vårt LYNX-program. Det stärker vår kapacitet att möta ökade volymer från försvarsindustrin, samtidigt som vi hanterar tillväxt i andra branscher. Det handlar också om Europas säkerhet, vår kontinent behöver snabbt öka kapaciteten för avancerade försvarsprodukter. LYNX-programmet är vårt bidrag till detta, säger Erik Stenfors, vd för Hanza.