I mars lanserade kontraktstillverkaren Hanza ett effektiviseringsprogram som bland annat innebar att 50 anställda varslades vid företagets produktionsenhet i Ronneby. Nu fortsätter företaget sitt program genom att utreda möjligheten att avveckla två mindre enheter, en i Huddinge söder om Stockholm med cirka 30 medarbetare, och en i Heinävesi i Finland med cirka 40 medarbetare.
Samtidigt som nya fabrikslokaler färdigställs i Estland och Sverige, inleder Hanza fackliga förhandlingar i Sverige samt samrådsprocess med arbetstagarrepresentanter i Finland avseende en föreslagen avveckling av två mindre produktionsenheter under 2024. Syftet är enligt företaget att konsolidera kundvolymer för ytterligare ökad operationell effektivitet och kundvärde.
Strategin omfattar bland annat en vidareutveckling av verksamheten enligt koncernens klusterkoncept. En ny hall för tunnplåtsmekanik i Estland invigs i juni, och en ny monteringshall i Sverige beräknas vara färdig till slutet av år 2024. Samtidigt ser Hanza att bolaget ytterligare kan öka den operationella effektiviteten genom att konsolidera kundvolymer och utreder därför möjligheten att avveckla två mindre enheter, en i Huddinge med cirka 30 medarbetare och en i Heinävesi med cirka 40 medarbetare.
Hanza kommer att lämna ett varsel till den svenska arbetsförmedlingen samt underrätta den finska arbets- och näringsbyrån om den planerade avvecklingen av produktionsenheterna. Förhandlingar med fackliga representanter om de eventuella nedläggningarna kommer att inledas omedelbart och hanteras i enlighet med lokala bestämmelser i respektive land. Dessa åtgärder kan komma att resultera i en potentiell engångskostnad under andra kvartalet på totalt cirka 20 miljoner kronor, främst i form av hyra och eventuella uppsägningskostnader.
– Integrations- och effektiviseringsprogrammet har genomförts smidigare och snabbare än planerat. Därför är vi redan nu redo för nästa steg i Hanza 2025, där vi ser över hur vi kan konsolidera kundvolymer till nya och existerande enheter på ett sätt som ger det bästa kundvärdet på lång sikt, säger Erik Stenfors, vd för Hanza.
– Vi har stor förståelse och medkänsla för de som kan komma att påverkas och vi kommer hantera processen på ett rättvist och transparent sätt, med stöd och stöttning till alla berörda.