Mjukvaruföretaget Crunchfish Gesture Interaction släpper nu en ny generation av sin flaggskeppsprodukt XR Skeleton. Den nya versionen 3.0 kombinerar tidigare produkter för singel- och stereokameror och har även stöd för OpenXR, vilket ger möjligheter till plattformsoberoende utveckling av gestapplikationer.
Crunchfish har nu släppt XR Skeleton 3.0 till kunder och partners. Den nya utgåvan tillhandahåller handspårning och geststöd för AR- och VR-enheter – såväl som användarvänliga applikationer inom fordonsindustrin – som utnyttjar de senaste framstegen inom djupinlärning och datorseende.
I samband med lanseringen av XR Skeleton 3.0 släpper Crunchfish även stöd för OpenXR. OpenXR är en standard som tillhandahåller en gemensam uppsättning API:er för att utveckla XR-applikationer som körs över ett brett utbud av AR- och VR-enheter. Standarden har blivit allmänt antagen av branschen och möjliggör för utvecklare att skriva en kod och köra den på flera VR- och AR-plattformar och enheter, vilket minskar behovet av plattformsspecifik anpassning.
– Genom att stödja OpenXR-standarden öppnar vi nu upp vår handspårningsteknik för en bredare grupp av utvecklare. Våra kunder kan ge support för OpenXR på sina enheter och dra nytta av de senaste framstegen inom handspårningsteknik som finns i XR Skeleton 3.0, säger Jens-Henrik Lindskov, FoU-chef på Crunchfish Gesture Interaction.