Brittiska QinetiQ har framgångsrikt testat Storbritanniens första Crewed-Uncrewed-Teaming-demonstration mellan ett bemannat flygplan och en autonom jetdrönare. Testet, som ägde rum i april, gjordes i samarbete med Defense Science and Technology Laboratory (Dstl), Royal Navy och Air and Space Warfare Center (ASWC).
QinetiQs jetflygplan lyfte från försvarsministeriets (MOD) plats Boscombe Down i Salisbury, medan en modifierad Banshee Jet 80-drönare lyfte från MOD Hebrides-området utanför Skottlands nordvästra kust. Flygplanet flög från Boscombe till Hebriderna och fick snart kontroll över Banshee, där drönaren tog emot sina order från flygplanet innan den automatiskt utförde uppdrag och flög i 350 knop.
Uppdraget utfördes inte bara av Banshee-drönaren utan också av ett antal digitala Banshees bestående av en så kallad live-virtuell svärm, som framgångsrikt agerade på ett koordinerat sätt.
Banshee-drönaren var utrustad med QinetiQs Airborne Command and Control for Swarm Interoperable Missions (ACCSIOM)-teknik, som gör att drönaren kan kommunicera med det bemannade flygplanet med samma meddelandeformat som datalänkstandarden NATO Link 16. Med hjälp av utplaceringen av autonoma luftplattformar tillhandahåller tekniken en luftburen gateway som kan ta emot och översätta både långdistans- och kortdistanskommunikation mellan drönare medan inbyggda säkerhetssystem kan överrida autonomin för att säkerställa att drönaren hela tiden förblir inom ett säkert operationsområde.
Enligt QinetiQ visar framgången av försöket att kombinationen av Crewed and Uncrewed Teaming mellan dagens frontlinjestridsflygplan och nästa generations drönare potentiellt kan utföras med den befintliga stridsflygflottan, samtidigt som det finns en potential att öka stridskapaciteten på ett överkomligt sätt.
– Denna transformativa prövningen är ett bra exempel på samarbete och tekniskt ledarskap inom flygförsvarsförmåga, eftersom vi försöker möta de ständigt föränderliga kraven från dem i frontlinjen. Det representerar ett betydande framsteg när det gäller att utveckla teknologier som kommer att tillåta obemannade system att fungera sömlöst med nuvarande flygplan, vilket ger grunden för flygverksamheten under de kommande tjugo åren, säger Alan Hart, Managing Director Science & Technology på QinetiQ
– Våra väpnade styrkor strävar efter att vara i framkant av tekniken. Förmågan att blanda bemannade och obemannade system är ett viktigt steg framåt i vår förmåga att ta vara på de möjligheter som finns med drönare. Genom att använda brittisk ingenjörsexpertis är detta framgångsrika försök ytterligare ett utmärkt exempel på vad som händer när MOD och industrin experimenterar och testar hand i hand – en kärnansats i vår brittiska försvarsdrönarstrategi och integrerade inköpsmodell, säger Minister for Defence Procurement James Cartlidge.
Flygprovet var en del av Storbritanniens Accelerating Air Autonomy Capability Experimentation (A3CE) FoU-program och är kulmen på ett års planering och utvecklingsaktivitet av QinetiQ och Dstl som har genomfört en serie syntetiska och ”flight de-riskings” försök, bedömningar och testning.