Flygplan som lyfter och landar på Malmö Airport kan nu flygtrafikledas från Remote Tower Control, RTC, i Stockholm. Flyg BRA27C från flygbolaget Braathens Regional Airlines blev först att lyfta från Malmö Airport med hjälp av flygtrafikledning från RTC.
I november 2017 skrev Swedavia avtal med LFV om att möjliggöra för att flygleda fyra av Swedavias flygplatser på distans från LFVs kontrollcentral, RTC. Flygplatserna som omfattades av avtalet var Kiruna Airport, Åre Östersund Airport, Umeå Airport och Malmö Airport.
Nu när flygtrafikledningen vid Malmö Airport har anslutits till RTC Stockholm kan samtliga flygplatser inom avtalet flygtrafikledas på distans.
– LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans. Det ger ökade möjligheter att upprätthålla en välfungerande flygtrafiktjänst med hög tillgänglighet över hela landet. Därmed bidrar LFV till att Sverige kan uppnå de transportpolitiska målen, säger Anna Granberg, direktör för Operations på LFV.
För en smidig omställning tillhandahålls flygtrafiktjänsten under en period växelvis från både ATS Malmö Airport och RTC Stockholm. Projektet har delfinansierats av EU.
I samarbete med svensk industri var LFV år 2015 först i världen med flygtrafikledning på distans, Remote Tower Service, RTS. Idag har flera länder utvecklat och driftsatt liknande lösningar. Det är en global utveckling som pågår för att effektivisera och utveckla flygtrafiktjänsten.
Läs också:
Först med flygtrafikledning utan traditionellt torn
Första fjärrstyrda flygledartornet godkänt