Den svenska tillverkaren av hybrid-elektriska flygplan Heart Aerospace har tagit in totalt 107 miljoner dollar i en serie B-finansiering. Företaget har sedan starten därmed tagit in totalt 145 miljoner dollar.
Bland nya investerare finns Sagitta Ventures, en dansk investerare fokuserad på företag i tidiga skeden. Andra investerare inkluderar Air Canada, Breakthrough Energy Ventures, European Innovation Council Fund, EQT Ventures, Lowercarbon Capital, Norrsken VC, United Airlines och Y Combinator.
– Vi kunde inte vara mer exalterade över den här rundan. Denna investering främjar vårt uppdrag att minska koldioxidutsläppen och demokratisera flygresor. Flygresor är globalt i sin linda. Miljarder människor runt om i världen vill bli anslutna till denna fantastiska infrastruktur under det kommande decenniet. Samtidigt har industrin åtagit sig att netto nollutsläpp till 2050. Den enda vägen framåt är att frikoppla den enorma tillväxten inom flyget från dess utsläpp, och vi tror att ES-30 är den första språngbrädan. Dessutom, på grund av den överlägsna ekonomin hos elektriska flygplan framför sina motsvarigheter med fossila bränslen, kommer ES-30 att ge tillbaka service till samhällen som har tappat sin anslutning och öppna många nya marknader. Det kommande året är ett spännande år för Heart Aerospace emedan vi förbereder oss för att avslöja vår fullskaliga flygplansdemonstrator, säger Anders Forslund, medgrundare och vd för Heart Aerospace.
Förutom att tillkännage ny finansiering meddelar Heart Aerospace att EQT Ventures partner Ted Persson kommer att ingå i företagets styrelse.
Heart Aerospace har för avsikt att använda medlen för att bygga upp sin verksamhet ytterligare och göra framsteg mot typcertifiering av företagets första hybridelektriska flygplan, ES-30. ES-30 är ett regionalt flygplan med en sittkapacitet på 30 passagerare som erbjuder lägre utsläpp, lägre buller och lägre driftskostnader på kortdistanssträckor än nuvarande konventionella flygplan.
ES-30 är enligt Heart Aerospace för närvarande det enda hybrid-elektriska flygplanet i sin storlek med en aktiv typcertifikatansökan hos Europeiska unionens luftfartssäkerhetsbyrå, EASA. Fokus under det kommande året kommer att ligga på utvecklingen av Heart Aerospaces hybridelektriska drivlina.
– Uniteds mål om nettonollutsläpp kräver djärva lösningar och det är därför vi har investerat i en bred portfölj av koldioxidsnåla tekniker inklusive hybridelektriska flygplan. När de är i drift tror vi att Hearts ES-30-flygplan har potentialen att minska vårt koldioxidavtryck samtidigt som de betjänar regionala marknader över hela landet, säger United Airlines Ventures vd Andrew Chang.
– Air Canada har antagit ett mångsidigt tillvägagångssätt för att ta itu med sitt ambitiösa nettonollutsläpp till 2050 klimatförändringsmål, från att förespråka kommersiell skalning av hållbara flygbränslen till aktiva investeringar i en rad revolutionerande ny teknik. Utöver vår initiala aktieposition i Heart Aerospace för att stödja utvecklingen av ES-30 hybridelektriska regionalflygplan som skulle kunna användas på Air Canadas regionala marknader, stärkte vi nyligen vår finansiella investering i Heart Aerospace med ytterligare 5 miljoner dollar för att avancera ES-30-flygplanet mot typcertifiering, säger Michael Rousseau, vd och koncernchef för Air Canada.
Heart Aerospace har 250 beställningar på ES-30, med optioner och köprätter för ytterligare 120 plan. Företaget har också avsiktsförklaringar (LoI) för ytterligare 191 flygplan.