Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) och Boliden har ingått ett långsiktigt samarbete för att implementera autonoma transportlösningar som en del av Bolidens verksamhet. Härom veckan meddelade Volvo också att V.A.S uppnått en milstolpe inom autonom körning genom att ta bort säkerhetsföraren i kommersiell gruvdrift i Brönnöy Kalk-gruvan i Velfjord, Norge.
V.A.S och Boliden tecknar avsiktsförklaring
V.A.S. och Boliden har tecknat en avsiktsförklaring där båda företagen kommer att samarbeta i olika projekt, varav det första kommer att vara implementeringen av en autonom transport- och lastlösning för ett dammprojekt i Garpenberg. Som en del av avtalet kommer V.A.S. att leverera en autonom transportlösning och en manuellt manövrerad lastningslösning för att flytta stenfyllning från ett stenbrott på platsen.
– Oavsett om det handlar om att få bort människor från farliga miljöer, driva en 24/7-operation eller minska utsläppen genom bättre utnyttjande av resurser och tillgångar – autonomi erbjuder flera fördelar som kan hjälpa gruv- och stenbrottsindustrin att ta itu med sina mest pressande utmaningar. Vi är glada över att samarbeta med Boliden och stödja deras resa mot en framtid där autonoma fordon och människor arbetar sida vid sida för att göra Bolidens verksamhet säkrare, effektivare och hållbarare, säger Nils Jaeger, chef för Volvo Autonomous Solutions.
– Autonoma lösningar förbättrar både säkerheten och produktiviteten. Därför har det här samarbetet med V.A.S. en stor strategisk betydelse för oss och vi är väldigt nöjda med projektet i Garpenberg som redan är på gång. Det kommer bli en ökad efterfrågan på basmetaller framöver och lösningar som är både hållbara och konkurrenskraftiga kommer att vara avgörande för att vi ska ha en värdeskapande gruvdrift, säger Mikael Staffas, VD och koncernchef, Boliden.
Som en del av implementeringen kommer V.A.S. att leverera en komplett autonom transportlösning som inkluderar fordon, hårdvara, programvara, kontrollrum, reparation och underhåll samt utbildning. Lösningen kommer att baseras på V.A.S. egenutvecklade virtuella förare och Volvo Lastvagnars premiumsortiment. För att förbereda siten för implementering av autonoma verksamheter kommer Boliden att anpassa verksamheten och bygga nödvändig infrastruktur.
Projektet inleds 2023 med en test- och utvecklingsfas följt av implementering och helt autonom drift.
Tar bort säkerhetsföraren
Den sista augusti meddelade Volvo att V.A.S. uppnått, som första företag i branschen, en milstolpe inom autonom körning genom att ta bort säkerhetsföraren i kommersiell gruvdrift i Brönnöy Kalk-gruvan i Velfjord, Norge. Den autonoma transportlösningen består av sju helt autonoma Volvo FH-lastbilar och V.A.S. egenutvecklade virtuella förare. Lastbilarna kör under utmanande förhållanden som brant lutning, extrema väderförhållanden och långa sträckor av mörka tunnlar för att transportera kalksten från gruvan till krossen.
– En efterlängtad vision är nu verklighet. Att ta bort säkerhetsföraren i en kommersiell transportverksamhet under några av världens mest utmanande förhållanden är ett stort steg för branschen. Med denna milstolpe understryker vi vår ledande position inom autonom körning och banar väg för en säkrare och effektivare framtid för gruv- och stenbrottsindustrin, säger Nils Jaeger, vd på Volvo Autonomous Solutions.
– Vi implementerade autonoma lastbilar av flera skäl, så som säkerhet, effektivitet och flexibilitet. När vi nu tar bort säkerhetsföraren kan vi verkligen utnyttja fördelarna och öka vår konkurrenskraft i denna tuffa bransch, säger Raymond Langfjord, vd för Brönnöy Kalk.
En komplett lösning som minskar komplexiteten
Den autonoma lösningen som implementerats på Brönnöy Kalk har varit under utveckling sedan 2018 och innebär inte bara ett stort tekniksprång utan möjliggör också nya affärsmodeller. Detta beror på att Brönnöy Kalk köper autonom transportkapacitet från V.A.S. istället för att köpa en lastbil eller maskin.
– Även om autonomi ger unika fördelar, kan det vara en utmaning för många kunder i branschen att integrera ny teknik i befintlig verksamhet. Genom att tillhandahålla en komplett lösning som omfattar allt från programvara till infrastrukturen på plats till utbildning och drift kan vi minska komplexiteten för kunder som Brönnöy Kalk och på så sätt göra det möjligt för dem att vara en del av den autonoma framtiden, säger Sven-Erik Gustafsson, chef för lösningar, gruvdrift och stenbrott på Volvo Autonomous Solutions.
Brönnöy Kalk-projektet i korthet
• Lösningen omfattar sju Volvo FH lastbilar, V.A.S. egenutvecklade virtuella förare för avgränsade områden, infrastruktur, utbildning samt ett omfattande reparations- och underhållsprogram.
• Lastbilarna används för att transportera kalksten mellan gruvan och krossen på en fem kilometer lång sträcka som inkluderar både tunnlar och öppna ytor. Hjullastar-föraren, som lastar lastbilarna med stenen, är den som med hjälp av en pekskärm i hjullastaren kan styra operationen och tilldela lastbilarna deras uppdrag.