Ny global forskning som gjorts på uppdrag av ABB Robotics och branschtidskriften Automotive Manufacturing Solutions visar att mer än hälften (59 procent) av respondenterna i undersökningen anser att omställningen till produktion av rena elfordon inte kan uppnås inom nuvarande föreskrivna tidsramar.
Respondenterna i undersökningen lyfter fram utmaningar vad gäller anpassning till en ny försörjningskedja för batterier, oro över de stora kapitalinvesteringar som krävs, brist på råvaror, lämplig infrastruktur och brist på elnätskapacitet.
Även om 28 procent uttrycker åsikten att tidsfristerna är uppnåbara menar man också att där finns betydande utmaningar, medan 18 procent menar att nuvarande mål aldrig kommer att uppnås. Endast 11 procent anser att alla regionala mål för elfordonsanammandet per 2030–2040 är realistiska.
– Fordonsindustrin är mycket väl medveten om de påfrestning som föreslagna regionala tidtabeller innebär för att nå full elfordonsproduktion, säger Joerg Reger, chef för ABB Robotics Automotive Business Line.
Undersökningen lyfter också fram de utmaningar som anpassningar till en ny försörjningskedja för batterier innebär, något som ses som ett hinder av 19 procent av respondenterna, medan 16 procent oroar sig över de stora kapitalinvesteringar som krävs. Brist på råvaror, lämplig infrastruktur och brist på elnätskapacitet ligger också högt upp på listan över problem som behöver lösas. Bristen på laddinfrastruktur anses som det allra största hindret för anammande av elfordon av mer än en fjärdedel (26 procent) av de tillfrågade medan 17 procent lyfter fram de höga fordonspriserna som det största hindret för elfordonstillväxt.
– Undersökningen bekräftar utmaningarna inom fordonsindustrin – att tillverkningen står under press och störningar i försörjningskedjan lett till avsevärd stress, säger Daniel Harrison, Automotive Analyst på Automotive Manufacturing Solutions.
– Det här är troligen det nya normala, vilket innebär avsevärda utmaningar för hur snabbt industrin kan ställa om till elektrifiering och också uppnå bredare mål för en hållbar tillverkning, i synnerhet under tider av stor ekonomisk osäkerhet. I det sammanhanget finns det också utmaningar vad gäller tillgänglighet och kostnader för arbetskraft samt hur snabbt stora personalgrupper kan omskolas.
Hållbar tillverkning, positivare utsikter
När industriledarna tillfrågas om leverans av en hållbar tillverkning är de mer positiva och 80 procent anser att hållbarhetsmålen är uppnåbara. Endast 4 procent menar att detta inte är möjligt.
Av respondenterna är det endast de i Amerika (16 procent) som tycker att regelefterlevnad är ett centralt hinder (jämfört med 7 procent i Europa och enbart 5 procent i Asien). Nästan en fjärdedel (24 procent) av alla menar dock att de stora kapitalkostnaderna som krävs är det främsta hindret mot att få till en hållbar tillverkning. Robotar blir allt mer lättillgängliga, lättare att integrera och använda – i synnerhet tack vare utvecklingen inom samarbetande robotar och programvara som ABB:s RobotStudio, som gör planering och programmering snabbare och effektivare – automation blir banbrytaren för att få till hållbar tillverkning.
ABB:s undersökning innefattar närmare 600 globala branschexperter, från fordonstillverkare till alla nivåer inom ledning, konstruktion och andra specialister runt om i fordonsindustrin.
DN: Extramöte om utsläppsbilar i EU
En konsekvens av ett beslut i EU-parlamentet från i höstas om nollutsläpp från fordon med förbränningsmotorer och att en utfasning av bensin- och dieselbilar skall gälla från och med 2035 har mötts av missnöje i vissa av EU:s medlemsländer. Det då beslutet bland annat även kommer att slå mot förbränningsmotorer som drivs av biodrivmedel, vätgas och andra syntetiska bränslen.
Härom dagen rapporterade Dagens Nyheter (DN) om att transportministrar från bland andra Tyskland, Italien och Polen ska samlas till ett internt möte i Bryssel nu på måndag för att enas om hur man vill ändra på den här utfasningen av nya bensin- och dieselbilar.
Enligt DN, som refererar till nyhetssajten Politico Europe, är det Tjeckien som bjudit in till mötet, som hålls helt utanför EU:s ordinarie mötessystem. Därmed är inte heller Sverige, som vårens ordförandeland i EU:s ministerråd, inblandat i mötet. Inbjudna är förutom de ovannämnda även Frankrike, Spanien, Ungern, Slovakien, Portugal, Rumänien, Slovenien och Finland, rapporterar DN.