Kontraktstillverkaren Hanza AB meddelar att företaget utökar och fördjupar sitt samarbete med värmepumpsföretaget Thermia AB. Försäljningen till Thermia ökar med cirka 35 miljoner kronor under innevarande år och bedöms fortsätta att öka under kommande år.
Hanza genomför en kapacitetsutvidgning och utökar i sina befintliga tillverkningskluster för att möta kontinuerligt växande volymer från befintliga och nya kunder. Målet är att nå en omsättning på minst 5 miljarder kronor år 2025.
Thermia tillverkar, utvecklar och marknadsför värmepumpssystem för uppvärmning, varmvatten och kylning. De två företagen fördjupar och utvecklar nu sitt samarbete, vilket kommer att öka Hanzas försäljning till Thermia med cirka 35 miljoner kronor år 2023 och ytterligare tillväxt förväntas under de kommande åren.
– Det är roligt att kunna stödja ett snabbväxande företag som är marknadsledande inom ett framtidssegment. Vi är stolta över vårt nära samarbete och hur vi tillsammans har hanterat en snabbt ökande efterfrågan. Det visar också på styrkan i vårt flexibla tillverkningskoncept där vi kan anpassa verksamheten till volymökningar, säger Veronica Svensson, Sales Director Scandinavia.
– Vi har samarbetat med Hanza under en lång tid och tack vare vår gemensamma kultur och våra värderingar har vi kunnat övervinna utmaningar och fortsätta att utvecklas tillsammans. Det är därför också glädjande att Hanza – en av våra mest uppskattade leverantörer – följer med oss på denna tillväxtresa, säger Mathias Axelsson Löfvenholm, inköpschef på Thermia.
Arvikaföretaget Thermia har en omsättning på 1250 miljoner kronor (2021) och cirka 300 anställda.